New York state of mind
New York on kaupunki, joka ei koskaan nuku. Se on täynnä mahdollisuuksia, kunnianhimoa, itsevarmuutta ja päättäväisyyttä. Boardman Grown New York Experience -viikon aikana tutustuimme kaupungin ainutlaatuiseen asenteeseen, markkinoinnin merkitykseen, rahoitusmaailmaan, geopoliittiseen tilanteeseen sekä verkostoitumisen tärkeyteen.
Oli upea palata takaisin kaupunkiin, jossa vietin urani ensimmäiset kymmenen vuotta. Manhattanin nopeatempoisuus ja intensiivisyys imaisi nopeasti mukaansa. Alla havaintojani kaupungista, joka houkuttelee ihmisiä, jotka haluavat saavuttaa paljon eivätkä pelkää haasteita.
Asenne ratkaisee
New York City ilmentää lakkaamatonta pyrkimystä erinomaisuuteen. Kaupungissa minua viehättää vallalla oleva asenne ja se että kaikki on mahdollista. Vieraillessamme Columbian yliopistossa tai yrityksissä, kuten Google ja Nasdaq, muistui mieleeni taas NYC:n ainutlaatuinen energia. Kunnianhimo on käsinkosketeltavaa, ja ajatus ”jos pystyt siihen täällä, pystyt siihen missä tahansa” konkretisoituu. Menestyksen, innovoinnin ja jatkuvan parantamisen tavoittelu oli läsnä jokaisessa tapaamisessa, jokaisessa keskustelussa. Esimerkiksi Goldman Sachsillä meille kerrottiin johtamiskulttuurista, jossa johtajia kannustetaan olemaan joka päivä 1 % parempia kuin edellisenä päivänä. Kerrannaisvaikutus on valtava.
Manhattan on monikulttuurinen sulatusuuni, joka tarkoittaa avointa suhtautumista erilaisiin ihmisiin, taustoihin ja ajattelutapoihin. Sinne hakeutuu kaikkialta maailmasta huippuosaajia, jotka jatkuvasti haastavat itseään. Jokainen kantaa vastuun omasta menestyksestään ja yrittäjähenkisyys korostuu kaikilla aloilla, toimenkuvasta tai tehtävästä riippumatta. Kilpailu työpaikoista ja työntekijöistä on kovaa. Toki myös työsopimukset on tehty ‘work at will’ -periaatteella, eli työnantaja voi irtisanoa työntekijän milloin tahansa tai ilman erityistä syytä, kunhan irtisanominen ei riko työlainsäädäntöä tai perustu syrjintään. Vastaavasti työntekijä voi myös irtisanoutua milloin tahansa ilman erityistä syytä tai ennakkoilmoitusta. Silti energia ja into omaa työtä kohtaan huokui kaikista tapaamistamme henkilöistä. Esimerkiksi Smartlyllä henkilöstön energia sekä ylpeys työtään ja yrityksen suomalaisia juuria kohtaan oli konkreettinen.
Matka muistutti siitä, että tarvitsemme jatkuvaa uteliaisuutta ja halua pyrkiä erinomaisuuteen kaikessa mitä teemme. Kilpailua ei pidä pelätä, vaan se on mahdollisuus olla jatkuvasti parempi. Epäonnistumiset ovat osa matkaa kohti menestystä. Manahttanilaisilla on vahva usko omiin kykyihin ja valmius tarttua tilaisuuksiin, vaikka ne vaikuttaisivat haastavilta. Edes presidentinvaalit eivät tuntuneet suuresti mullistavan arkea vaalipäivänä.
Markkinoinnin merkitys korostuu
New York City on yksi maailman kilpailluimmista markkinoista, mikä asettaa markkinoinnille erityiset haasteet. Luovuudelle annetaan tilaa, ja markkinoinnin ammattilaiset ympäri maailman hakevat inspiraatiota Manhattanin toimistoista. Kantarilla syvennyimme vahvan brändin merkitykseen liiketoiminnan kasvun ajurina – brändin täytyy olla merkityksellinen, erilainen ja mieleenpainuva. Tämä luo pitkäaikaista kasvua ja kilpailuetua yrityksille.
TBWAlla näimme, kuinka tekoäly tukee luovaa työtä: se ei korvaa luovuutta, vaan antaa sille uuden ulottuvuuden. Parhaat tulokset saavutetaan, kun tekoälyä käytetään luontevasti osana kokonaisuutta. Tekoäly tuo kilpailuedun yhdistämällä teknologian ja markkinoinnin saumattomaksi kokonaisuudeksi.
Fail fast -ajatusmalli oli vahvasti esillä: rohkeaan kokeiluun kannustetaan, ja epäonnistumisia pidetään oppimismahdollisuuksina. Nopeus on avain – on parempi epäonnistua nopeasti ja siirtyä seuraavaan ideaan kuin juuttua pitkäksi aikaa epäonnistuneeseen projektiin. Tämä oli selkeästi nähtävissä kaikissa vierailuissamme – yritykset olivat valmiita ottamaan riskejä ja oppimaan nopeasti.
Jokainen vierailtu rakennus ja toimisto heijasteli yrityksen brändiä ja kulttuuria. Valtavat marmoriaulat saivat meidät tuntemaan itsemme pieniksi rahoitusalan vierailuilla, kun taas ketterät markkinoinnin alan toimistot viestivät lähestyttävyyttä ja energisyyttä. Jokaisella yrityksellä oli oma uniikki brändinsä ja tarinansa kerrottavanaan.
Verkostoituminen
Yksi tämän kokemuksen suurimmista opeista oli monimuotoisuudesta kumpuava vahvuus ja verkostoitumisen tärkeys. NYC-seminaari ei ollut pelkästään vierailuja ikonisissa instituutioissa – kyse oli ihmisistä, joiden kanssa jaoin kokemuksen ja heidän tuomansa erilaiset näkökulmat rikastuttivat jokaista keskustelua.
New Yorkin henki – nopeatahtinen, dynaaminen ja täynnä kontrasteja – heijastui ryhmämme vuorovaikutuksessa. Se muistutti minua siitä, kuinka tärkeää on yhdistää voimat, jakaa ideoita ja kuinka paljon voi saavuttaa työskentelemällä lahjakkaiden ihmisten kanssa, jotka tulevat eri taustoista, mutta joita yhdistää halu kasvaa ja oppia. Toisten auttaminen ja tukeminen olivat keskeisessä roolissa, ja se vahvisti käsitystä siitä, kuinka yhteyksien luominen ja toisten tukeminen ovat menestyksen avaimia. Olipa hauska myös nähdä taas lähes kahdenkymmenen vuoden jälkeen ensimmäisen USA:n työpaikkani esimies, Dr. Laurent Flores. Tai Markus Aakko, joka USA:n urani alkuaikoina sparrasi ja mentoroi minua kaupungin tavoille. Ja nyt pääsimme tutustumaan Brooklyn Investment Groupiin – kannattaa ehdottomasti seurata heidän tarinaa.
New Yorkin kohtaamisiin sopivat kansalaisoikeusaktivisti Maya Angeloun sanat: ”People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel”.
Nämä teemat tiivistävät NYC-kokemukseni olennaisuuden – kaupunki, joka vaatii parasta ja jossa markkinointi ja tarinankerronta kukoistavat. Kaupunki, johon ihastun aina uudelleen.
Blogin kirjoittaja
Anna Porvari on kansainvälistä kokemusta omaava markkinoinnin neuvonantaja ja Boardman Grow -verkoston jäsen. Hän on mainostoimisto Kuubin toimitusjohtaja ja puhuu johtajuudesta, kasvusta sekä vaikuttavasta markkinoinnista. Hän ammentaa inspiraatiota ympäröivästä maailmasta, niin työelämästä kuin vapaa-ajalta.