Miksi tuotejohtaminen on tärkeää kasvulle?

Mikäli et keskity tuotteeseen, kasvu tyrehtyy.

Yrityksen alkuvaiheessa kaikki tekeminen liittyy tuotteeseen. Jokainen keskustelu ja jokainen toimenpide koskettaa jotain näkökulmaa tuotteesta – ominaisuuksia, asiakkaita, hintaa. Kun ensimmäiset asiakkaat ovat haavissa, keskittyminen alkaa jakaantumaan. Jos kukaan ei jatka intohimoista keskittymistä tuotteeseen, se alkaa pian näkyä.

Rasmus Nybergh on Boardman Grown hallituksen puheenjohtaja, Boardmanin hallituksen jäsen ja aktiivinen kasvun ja kasvuyrittäjyyden puolestapuhuja.

Tässä neljä näkökulmaa siitä, miten tuotejohtaminen voi auttaa sinua ylläpitämään tai herättämään kasvun uudelleen.

Mukautuminen asiakasvaatimuksiin

Markkinat ja asiakkaiden odotukset muuttuvat nopeasti. Ja vaikka ne pysyisivät samana, kasvun myötä asiakaskunta muuttuu – myyt uusille kohderyhmille, joilla on erilaisia odotuksia.

Kysy itseltäsi: myyjien lisäksi, jutteleeko teillä kukaan asiakkaiden kanssa ja vaikuttaako se tuotekehitykseen?

Tuotejohtaminen edellyttää jatkuvaa keskustelua asiakkaiden kanssa sekä selkeän, priorisoidun tuotesuunnitelman ylläpitämistä. Tämä takaa, että tuote kehittyy siihen suuntaan, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan.

Kysy itseltäsi: myyjien lisäksi, jutteleeko teillä kukaan asiakkaiden kanssa ja vaikuttaako se tuotekehitykseen?

Kohdistamispäätösten tekeminen

Resurssit ovat aina rajallisia, ja useimmiten kasvussa resurssit ovat venytetty äärimmilleen. Samalla kasvu tuo paljon uusia mahdollisuuksia ja uusia ideoita, joihin voisi tarttua. Valinta siitä, mihin resurssit kohdistetaan joko vauhdittaa tai tyrehdyttää kasvun.

Tuotejohtamisen ydintehtävä on selvittää, mitä kaikkea asiakkaat haluavat ja tasapainottaa näitä asiakkaiden toiveita pitkäjänteisen vision tavoittelemisen kanssa. Hyvä tuotejohtaminen testaa oletuksia ja perustelee mihin niistä kannattaa satsata liiketoiminnallisin termein (sijoitus, takaisinmaksu, positiointi).

Kysy itseltäsi: tehdäänkö tuotekehityspäätöksiä tietoon pohjautuen vai sen pohjalta, kuka asiakas huutaa kovinten?

Loistavan tuotteen rakentaminen

Ilman erinomaista tuotetta kasvu on paljon hitaampaa. Erinomaisuus koostuu isosta määrästä pieniä asioita, joiden kaikkien pitää olla hyvin hoidettu.

Erinomainen tuote ei rakennu itsestään, vaan jonkun pitää huolella miettiä jokainen yksityiskohta ja viedä ne loppuun asti. Jonkun pitää huolehtia siitä, että tuotteen ympärillä olevat muut tekemiset (markkinointi, tuki, käyttöönotto) toimivat yhteen tuotteen kanssa.

Kysy itseltäsi: huolehtiiko joku siitä, että myynnin tekemät lupaukset toteutuvat tuotteessa ja sen ympärillä olevissa palveluissa?

Tuotejohtaminen sisältää itse tuotteen lisäksi myös nämä tukielementit. Erinomainen tuote on summa monista asioista, ei mikään yksittäinen asia.

Kysy itseltäsi: huolehtiiko joku siitä, että myynnin tekemät lupaukset toteutuvat tuotteessa ja sen ympärillä olevissa palveluissa?

Myynnin vauhdittaminen

Onnistunut myynti ja markkinointi edellyttää hyvää tuotetuntemusta. Ilman sitä on paljon vaikeampaa rakentaa kasvua.

Tuotejohtamisen tehtävä on rakentaa tuotetta niin, että se vastaa asiakkaan ongelmiin. Samalla tehtävänä on kertoa kaikille muille, miksi ongelma on asiakkaalle tärkeä ja miten tuote ratkaisee sen. Tehtävän hoitaminen vaatii jatkuvaa keskustelua myynnin, markkinoinnin, asiakaspalvelun sekä tuotekehityksen välillä.

Kysy itseltäsi: osaavatko kaikki sanoa ääneen miksi tuote kannattaa ostaa – ja onko se totta?

Kun tuotteen erottautumiskeino on selkeästi artikuloitu ja helposti havaittavissa tuotteen käytössä, myynti ja markkinointi on merkittävästi helpompaa.

Kysy itseltäsi: osaavatko kaikki sanoa ääneen miksi tuote kannattaa ostaa – ja onko se totta?

Tuote ensin, kasvu sitten

Kasvu on lopputulema siitä, että onnistut myymään tuotteen tarpeeksi monelle asiakkaalle. Jos tuote ei ole kunnossa, kasvun rakentaminen on tuskallista.

Jos olet onnistunut kasvamaan, pidä huolta tuotteestasi, jotta kasvua tulee jatkossakin.

Blogin kirjoittajasta

Rasmus Nybergh on Boardman Grown hallituksen puheenjohtaja, Boardmanin hallituksen jäsen ja aktiivinen kasvun ja kasvuyrittäjyyden puolestapuhuja. Rasmus toimii SaaS yritysten parissa Bravedolla, jossa hän keskittyy uudistukseen ja tuotejohtamiseen, kasvuyritysten hallitustyön lisäksi.

Inspiroidu

Sinua saattaa kiinnostaa

Tarjoamme oppeja hallitustyöskentelyyn, kansainvälistymiseen sekä tietoa kasvuyrittäjille tärkeistä teemoista.