Kasvuyrityksen henkilöstöjohtamisen perusasiat

Ilse Manner on toiminut pitkään ylimmässä johdossa PK-sektorilla. Hänen uransa on opettanut hänelle arvokkaan periaatteen: yksinkertaisuus ja keskittyminen perusasioihin ovat avain kasvun ja menestyksen saavuttamiseen.

Blogin kirjoittaja Ilse Manner on toiminut pitkään ylimmässä johdossa PK-sektorilla.

Olin aikoinaan kesätöissä Stockmannilla, jossa oli mahtava ja tiivis strategia, jota ohjaa ajatus, että ”asiakas on aina oikeassa.” Eli toimitaan niin, että asiakas tulee kohdatuksi ja kuulluksi asiassaan ja tehdään kaikki mahdollinen, että hänelle saadaan hyvä mieli hankalassakin tilanteessa.

Onkin olennaista panostaa asiakaspalvelukokemukseen, kun bisneksenä on kulutustavaroiden, elintarvikkeiden ja vaatteiden myynti ihmisille, jotka voivat niitä muualtakin ostaa halutessaan. Tämä toimintaa ohjaava ajatus jäi yksinkertaisuudessaan ja ytimekkyydellään jopa kesätyöläisen mieleen.

Mitä pidemmäksi oma urani on edennyt, ja mitä enemmän olen nähnyt erilaisia organisaatiota läheltä eri rooleissa, sitä enemmän olen tämän nerokkaan yksinkertaisuuden fani. Erityisesti, kun tavoitellaan kasvua. (Jossain vaiheessa Stockmann hukkasi tämän nerokkuutensa ja ryhtyi tekemään jotain paljon monimutkaisempaa hippaa ja kuinkas sitten kävikään?)

Yksinkertainen on kaunista

Kasvuyrityksen henkilöstöjohtaminen on kompleksoitumiselle altis laji etenkin, kun trendejä, työkaluja, mittareita, rekrytoinnin ja johtamisen haasteita, kumppaneita ja neuvojia yms. piisaa.

Kasvuyrityksen henkilöstöjohtaminen on kompleksoitumiselle altis laji.

Tässäkin olen yksinkertaisuuden ja sitä kautta syntyvän kirkkaan fokuksen fani – kasvua ei synny, jos homma on levällään kuin Jokisen eväät. Kaikkeahan voisi tehdä, mutta jos jotain meinaa saada aikaiseksi, on valittava ja päätettävä jättää kymmenestä asiasta yhdeksän tekemättä ja tehdä se yksi hyvin.

Toisin sanoen katse kasvuyrityksessä, jos nyt muissakin, on oltava perusasioissa aina. Tekemällä perusasiat hyvin – ollaan usein kilpailijoita edellä, sillä niin moni hajauttaa energiaansa ja elää jo tulevaisuudessa, kun asiat pitäisi saada tässä hetkessä kuntoon.

Mitä sitten tarkoitan perusasioilla?

Ensimmäiseksi perusliiketoiminnan logiikan ja mielekkyyden on oltava kunnossa. Jos näin ei ole, sitä ei henkilöstöjohtamisella tai henkilöstöstrategialla korjata.

Toiseksi johtamisen ja viestinnän yhteyden ymmärrys on oltava toimitusjohtajalla ja johtoryhmällä kirkkaana mielessä ja jatkuvasti agendalla.

Kolmanneksi palkanmaksu, lakisääteiset prosessit ja henkilöstön palkitseminen ja edut tulee olla hallinnoitu hyvin, ennakoitavasti ja tehokkaasti, joko itse tai kumppaneja apuna hyödyntäen.

Neljänneksi rekrytointi on otettava yhtä vakavasti kuin myynti.

Miten perusasioita voi yksinkertaistaa?

Avataanpa näitä hiukan lisää. Menestyvä ja kannattava bisnes mahdollistaa monia asioita henkilöstön kasvattamiseksi ja motivoimiseksi mukaan kasvutarinaan – simppeliä eikö?

Johtamisen ja viestinnän yhteenkietoutuminen toimitusjohtajan johdolla tapahtuvassa päivittäisessä toiminnassa tekee näkyväksi yrityksen arvot, tavoitteet, johtamistavan ja arvostukset ja tuo hommaan elastista dialogisuutta.

Tämä puolestaan uudistaa ja rakentaa luottamusta siihen, että tässä ollaan antoisalla kasvumatkalla. Yhdessä.

Kerrotaan avoimesti ja aktiivisesti asioista, kuunnellaan ja reagoidaan. Johtaminen on viestintää ja viestintä on johtamista.

Yksinkertaisemmin sanottuna: Kerrotaan avoimesti ja aktiivisesti asioista, kuunnellaan ja reagoidaan. Johtaminen on viestintää ja viestintä on johtamista.

Kumppanit avuksi!

Perusprosessien toimiminen kuin rasvattuna taas tarkoittaa, ettei näitä tarvitse miettiä, mikä vapauttaa aikaa muiden, liiketoiminnan tulevaisuuden kannalta olennaisten, asioiden toteuttamiseen ja suunnittelemiseen. Ota tähän kumppani, jos et näe sisäistä HR-osaajaa vielä kokoluokassasi tarpeellisena.

Rekrytoinnin vakavasti ottaminen tarkoittaa, että ymmärrät sitä lajina yhtä hyvin kuin myyntiä ja kiinnostut kohderyhmistä ja talenttimarkkinasta samalla intensiteetillä kuin yrityksesi tuotteiden tai palveluiden myynnistä.

Paras kasvua tukeva HR-strategia on laittaa tai uudistaa perusasiat kuntoon.

Suurimmassa osassa yrityksiä kasvu tarkoittaa uusien ihmisten palkkaamista, ja samaan aikaan osaajamarkkina on monilla aloilla muuttunut niin, että olet jatkuvan rekrytoinnin tosiseikan edessä.

Mitään stabiilia tilannetta, jossa kaikki pysyvät matkassa mukana, ei tule tulemaan eli jos mielit kasvua, on se tässä mielessä jatkuvaa lentokoneen kokoamista ilmassa. Hyväksy se, ja sama kuin edellä: ota tähän kumppani, jos et näe sisäistä rekrytoijaa hyvänä investointina kokoluokassasi tai olet epävarma sen kannattavuudesta.

Jos nämä asiat ovat sinun yrityksessäsi reilassa, on kasvulla todennäköisesti hyvä pohja ja hyvät mahdollisuudet.

Jos taas ei, noh, näistä kannattaa aloittaa ennemmin kuin inspiroivasta visiosta (jota en vähättele sanomalla näin). Monimutkaisuus ja ”bullshit” -termitykset niin liiketoiminnan kuin HR-strategian osalta eivät paranna kannattavuutta, liikevaihtoa, asiakaskokemusta tai työntekijäkokemusta.

Päätän tämän blogin vaikuttavaan viestintäkeinoon eli toistoon. Paras kasvua tukeva HR-strategia on laittaa tai uudistaa perusasiat kuntoon.

Blogin kirjoittajasta

Ilse Manner on toiminut pitkään ylimmässä johdossa PK-sektorilla: aiemmin liiketoimintavastuussa ja viimeiset vuodet henkilöstöjohtamisen tehtävissä. Tällä hetkellä Ilse toimii Nomentiassa, vastuullaan koko kansainvälistyvän kasvuyrityksen HR. Työn ulkopuolella Ilse on kahden lapsen kasvattama wannabe -kirjailija, jonka bongaa säällä kuin säällä lenkillä kahden energisen koiransa kanssa.

Inspiroidu

Sinua saattaa kiinnostaa

Tarjoamme oppeja hallitustyöskentelyyn, kansainvälistymiseen sekä tietoa kasvuyrittäjille tärkeistä teemoista.