Hallituksen rooli oppimisen johtamisessa ja yrityksen uudistumisessa
Nykyisessä nopeatempoisessa liiketoimintaympäristössä johtamisen painopiste on siirtynyt yhä vahvemmin oppimisen infrastruktuurin kehittämiseen.
Boardman Grow -jäsenten aamukahveilla kasvuyrittäjä Karoliina Jarenko käsitteli oppimisen johtamista ja sen merkitystä organisaation kilpailukyvylle.
Boardman Grow -jäsenten aamukahvit järjestetään kuukausittain ja ne tarjoavat alustan keskusteluille ajankohtaisista kasvuyritysten johtamisteemoista. Katso seuraavan aamukahvin ajankohta tapahtumakalenteristamme ja tule mukaan!
Itseohjautuvuus ja oppimisen kulttuuri
Oppimisen johtaminen ei enää perustu yksittäisiin koulutusohjelmiin tai perinteiseen osaamisen kehittämiseen. Jarenko korosti, että nykyaikaisissa organisaatioissa oppiminen on jatkuvaa, ketterää ja itseohjautuvaa, ja sitä tulee johtaa oppimisen infrastruktuurin kautta. Tämä tarkoittaa, että yrityksen oppimiskulttuuri ja -järjestelmät tukevat aktiivisesti työntekijöiden itsenäistä oppimista ja kasvua.
Keskusteluissa nousi esiin kysymys siitä, kenen vastuulla oppiminen on: yksilön, yrityksen vai jopa yhteiskunnan. Itseohjautuvuus on sisäänrakennettu asiantuntijatyöhön, ja oppiminenkin kulkee samoja latuja.
Suurin osa työnantajista uskoo, että työntekijä on ensisijaisesti vastuussa siitä, että hän oppii työnsä ja tulevaisuutensa kannalta olennaisia asioita. Työnantajien roolina on kuitenkin luoda edellytykset oppimiselle ja ohjata strategisesti oikeaan suuntaan. Opittujen taitojen tulee tukea yrityksen strategiaa ja sen tavoitteita.
Jarengon mukaan itseohjautuvuutta johdetaan ennen kaikkea kulttuurin ja infrastruktuurin kautta. Strategian tulee ohjata organisaation oppimista ja uudistumista, mutta prosessia ei saa jättää ”heitteille”. Yrityksen toimintatavat ja rakenteet on suunniteltava siten, että se mahdollistaa ketterän oppimisen ja tukee työntekijöitä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja kehittymisestään.
Organisaation uudistuminen ja hallituksen rooli
Digitalisaatio ja pandemia ovat muuttaneet koulutuskenttää radikaalisti, mikä on muokannut myös yritysten roolia oppimisen mahdollistajina. Lähes kaikki koulutustarjoajat ovat siirtyneet verkkoon, ja HR:n rooliksi on tullut kuratoida tarjolla olevaa sisältöä ja rakentaa polkuja oikeanlaisiin verkko-oppimisympäristöihin. Suosittuja alustoja, kuten LinkedIn Learning ja Coursera, käytetään laajasti, mutta on tärkeää ohjata henkilöstöä käyttämään niitä strategian mukaisesti.
Yrityksen hallituksella on keskeinen rooli seurata organisaation uudistumiskykyä ja varmistaa, että oppimisen infrastruktuuri on kunnossa. Oppimisen infrastruktuurin tila vaikuttaa suoraan yrityksen kykyyn sopeutua ja menestyä muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.
Hallituksen tulee myös kyetä merkityksellisesti kommunikoimaan johdolle, miten oppiminen edistää koko yrityksen liiketoimintaa ja strategisten tavoitteiden saavuttamista.
Oppiminen ja innovaatiotoiminta sulautuvat yhdeksi kokonaisuudeksi, jossa organisaatio uudistuu tiimien oppiessa ja kehittyessä. Oppimisen johtaminen ei ole enää pelkästään HR:n tai esihenkilöiden vastuulla, vaan sen täytyy olla koko organisaation yhteinen strateginen prioriteetti. Oikein johdettu oppiminen tarjoaa merkittävän kilpailuedun, joka auttaa yrityksiä sopeutumaan ja menestymään myös tulevaisuudessa.
Näin varmistetaan, että yritykset pysyvät kilpailukykyisinä ja kykenevät jatkuvasti uudistumaan ja innovoimaan muuttuvassa maailmassa.