Algoritmivaikuttaminen – mitä siitä tulee ymmärtää?
Boardman Grown jäsentilaisuudessa kuultiin algoritmivaikuttamisesta ja erityisesti mitä kasvuyrittäjän kannattaa tietää siitä kansainvälisesti tunnetun tekoäly-yrittäjän ja algoritmivaikuttamisen asiantuntijan Mikko Alasaarelan kanssa.
Tilaisuuden moderaattorina toimi Boardman Grown hallituksen jäsen Mari Marsio.
Elämme tekoälyn aikakaudella, joka vaatii uudenlaista kykyä navigoida algoritmien viidakossa. Ennen kaikkea olemme siirtyneet aikaan, jossa algoritmit vaikuttavat ja suorastaan käyttävät meitä.
Ihmisten tekemät päätökset ovat nykyjään useimmiten algoritmilla ohjattuja, eivätkä omia.
Muodostamme filtterikuplia, jossa toimimme sosiaalisessa mediassa ja joihin vaikutetaan. Sosiaalisessa mediassa olemme jatkuvasti “ystäviemme” ympäröimänä, joiden kanssa jaamme samat mielipiteet ja mielenkiinnon kohteet.
Tämän seurauksena käytännössä sosiaalisen median algoritmit päättävät, mitä ja millä tavoin kulutamme sen sisältöjä.
Somealustoilla algoritmit mittaavat käyttäjän reaktioita, esimerkiksi tykkäyksiä, kommentteja ja selausnopeutta ja suodattavat uutisnäkymän sisältöä käyttäjän arvoja ja asenteita vastaavaksi.
Manipuloimalla sosiaalisen median sisältöjä, eli filtterikuplia puhaltavia algoritmeja, on siis mahdollista vaikuttaa suurtenkin ihmismassojen ajatteluun.
“Jos emme ymmärrä sitä, että tekoäly pystyy tekemään lukuisia päätöksiä meidän puolestamme, voivat päätökset olla tuhoisia,” totesi Alasaarela.
Tilaisuudessa kuultiin useita konkreettisia esimerkkejä, miten algoritmivaikuttamisella on vaikutettu niin yritysten sisällä kuin politiikassa.
Alasaarela nosti esimerkkinä mm. yhteistyössä Puoli seitsemän ohjelman kanssa toteutetun kokeilun, jossa hyödynnettiin somejättien algoritmejä vaikuttavuuden lisäämiseksi. Tarina keräsi viikon aikana reilusti yli 600 000 näyttökertaa. Lue lisää täältä!
Alasaarela korostikin puheenvuorossaan, että luottamuksen rakentaminen ja skaalaaminen digitaalisissa kanavissa on tärkeämpää kuin koskaan.
Algoritmejä ja tekoälyä ei kuitenkaan kannata pelätä, vaan hyväksyä, että se on keskeinen osa meidän maailmaamme. Alasaarela suosittelee yrittäjille positiivisella puolella kuin negatiivisella puolella. On vain tärkeää ymmärtää, miten sosiaalinen media toimii.
Miten kasvuyrittäjä voi kasvattaa liiketoimintaa vastuullisesti sosiaalisessa mediassa aikakaudella?
- Rakenna yhteisöjä, joissa autetaan ihmisiä. Hyvänä esimerkkinä Teslan Facebook-ryhmä.
- Nosta esille ihmisiä yrityksen takana. Tuo persoonia esiin ja vaikuta omien arvojen mukaisesti alustoilla.
- Suosi positiivisia reaktioita (tykkäys, sydän, sydämen halaus) parantavat maailmaa pala kerrallaan nostamalla esille positiivisia asioita.