Yksinkertaisuus kaunistaa ja lisää bisnestä

Yksinkertaisuus kaunistaa ja lisää bisnestä

Kun seurataan menestyvien yritysten tapaa toimia, yksi piirre tulee vahvasti esiin kaikissa näissä tapauksissa. Oli kyse sitten alkuvaiheen kasvubisneksestä tai suuryrityksestä kuluttaja- tai bisnesmarkkinoilla, yhdistää niitä yksinkertaisuus. Liikeidea, brändi, yritysesittely, tuote, palvelu, käytettävyys, organisaatio – ihailtavan yksinkertaista!

Microtask, Dealmachine, Kemira, Google, Apple, Coca-Cola, Starbucks, Facebook. Kaikki kauniita yrityksiä.

Teknologiaoksennuksen aikakausi täytyisi olla ohitse jo. Kuitenkin se on edelleen hämmästyttävän monen yrityksen tapa toimia. Ladotaan kaikki ominaisuudet pöytään, kyllähän niitä meiltä löytyy!

Mutta entäs se business plan? Paljonko kasvua meinaatte tällä tehdä euroissa, dollareissa? Millaiset ihmiset ovat asiakkaita? Mistä tulee kassavirta? Mitkä ovat kasvutavoitteet seuraavalle viidelle vuodelle? Pitkän tähtäimen suunnitelma? Lyhyen tähtäimen suunnitelma? Next steps? Aikaansaannokset? Entä tärkeimmät hyödyt? Tuottaako tuotteenne tai palvelunne elämyksiä, onnellisuutta, hyvää oloa, unelmia? Miten itse elätte elämäänne? Kuvailkaa yhdellä lauseella koko liikeideanne! No…

simpleOlisiko vihdoin aika karsia rönsyt, jotta kaikki voisivat huokaista jo helpotuksesta! Core-business on core-business ja sen löytämiseksi ainoa oikea suunta on ihmisten, loppukäyttäjien aito ymmärrys. Väittäisin, että koko yrityksen johtaminen, kokoon katsomatta, on ennen kaikkea psykologiaa. Lumipalloefektin aikaansaamiseksi tarvitaan loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisia asioita ja toimintaa. Esimerkiksi Coca-Colan menekki on suoraan verrannollinen pieneen ”like”-nappulan napsautusmäärään Facebookissa.

Suomessa on totuttu toimimaan ketterästi ja nopeasti ilman suurempaa konsensuksen hakua, niin talvisodassa kuin yritystoiminnassakin. Tämän takia onkin suorastaan ironista, että julkinen sektori on tehnyt itsestään ison laivan, joka kääntyy hitaasti. Nopeaa kasvua hakevat yritykset jäävät lopulta seilaamaan sekä ajautuvat lopulta itsekin byrokratian syövereihin ja monikerroksiseen päätöksentekoon.

Nopeat ja ketterät yritykset sekä hidas laiva ovat huono yhdistelmä. Julkinen sektori voisikin ulkoistaa näiden yritysten kasvua tukevat toimenpiteet ketterästi, jolloin he vosivat keskittyä ydinosaamiseensa.

Piilaaksossa tehdään toisin ja Alvar Aaltokin oli yksinkertaisten linjojen ystävä. Myös suuryritykset Suomessa elävät päivittäin valtavan tietotulvan ja raskaan päätöksenteon keskellä. Yksinkertaistaminen vaatiikin jämäkkyyttä yritysjohtajilta ja hallituksilta! USA:ssa pääkonttoriaan pitävät yritykset yksinkertaistavat yritysesittelynsä melkeinpä naiviuteen saakka! Mutta sehän on sitä psykologiaa ja asiakasystävällisyyttä. Ostaminen tehdään helpoksi, yksinkertaiseksi. Siitä päästäänkin sitten yksinkertaisesti hyvään kasvuun ja tulokseen!

Minäkin yksinkertaistan tekstini ja lopetan tähän.