Toisella kerralla arvot ratkaisevat

Toisella kerralla arvot ratkaisevat

Mitä yhteistä on Applen johtajalla Steve Jobsilla ja Starbucksin johtajalla Howard Schultzilla?

No, molemmat ovat johtajia. Tämän lisäksi molemmat ovat toista kertaa saman yrityksen johdossa. Molemmat nostettiin uudestaan johtoon pelastamaan yrityksensä pahasta jamasta.

Voidaan sanoa, että Jobs on tässä onnistunutkin, Schultzista lienee vielä vaikea sanoa varmasti – hyvältä kuitenkin näyttää.

Voidaan siis sanoa, että molemmat ovat arvokkaita johtajia. Heidän johdollaan arvonnousua on tapahtunut ja nostetta nousulle on varmasti tulevaisuudessakin.

Mutta arvokas johtaja on muutakin. Heinä-elokuun Harvard Business Review –lehdessä haastateltiin Schultzia otsikolla ”Meidän täytyy myöntää/omistaa erehdykset” (We Had to Own the Mistakes).

jobsSchultz avoimesti kertoo, kuinka johtaminen petti 180 000 Starbucksin työntekijää ja heidän perheensä. Hän sanoo suoraan olevansa tästä vastuussa (hän oli tuolloin hallituksen puheenjohtaja) ja myöntävänsä sen koko organisaation edessä. Tämän myöntäminen on ollut voimallinen käännekohta; taakka putosi hartioilta.

Hänen mukaansa työntekijät ovat hyviä ihmisiä, ja ansaitsevat kaiken kunnioituksen eikä vastuun taakkaa – hän oli yrityksen hallituksen puheenjohtaja ja siksi syyllinen. Syy oli siinä, hänen mukaansa, että olemassa olon tarkoitukseksi tuli PE –luku ja osakkeen hinta. Lisäksi osa porukasta kuvitteli olevansa voittamattomia.

Lääkkeet tähän olivat uudelleen investoinnit ihmisiin, innovaatioihin ja yrityksen arvoihin. Tässä on myös eväät uuteen kasvuun ja menestykseen.

Kasvu syntyy siitä, että joka päivä tuomme ihmiset yhteen; yhteisöllisyyteen ja ihmiskontakteihin – ”People are using Starbucks stores as their own, and drinking coffee”.

Menestyksen on oltava kestävää. Se ei ole sitä, jos se määritellään miten isoksi voimme kasvaa tai kasvuksi kasvun vuoksi. Menestys on erittäin pinnallista, jos sillä ei ole emotionaalista merkitystä. Osakkeenomistajan arvo on kestävää kun luodaan arvoa työntekijöille, jotka luovat arvoa asiakkaille.

Arvokas johtaja on arvokas kaikille.