Osa 2 – Hanki epäreilu kilpailuetu

Osa 2 – Hanki epäreilu kilpailuetu

 

Tämä artikkeli on toinen osa blogisarjasta Modernin liiketoiminnan kivijalat, jossa digitaalisen liiketoiminnan moniyrittäjä Teemu Malinen käsittelee voittavan liiketoiminnan peruskivien muuraamista. Lue Osa 1 täältä. Tässä osassa teemana on “hanki epäreilu kilpailuetu”


 

”Jos et luota, älä palkkaa. Jos palkkaat, älä epäile.”

Toteaa vanha kiinalainen sananlasku luottamuksesta. Tämän päivän epäreilu kilpailuetu rakennetaan yhdistämällä inhimilliset tunteet nolliin ja ykkösiin.

 

Epäreilu onnellisuus

Mitä automatisoidummaksi ympäröidä maailma muuntuu, sitä oleellisemmaksi tunteet nousevat. Korkeasti koulutetun asiantuntijayrityksen (aivo)polttoaine on onnellisuus. Tiesitkö, että positiivinen mieli on 31% tuottavampi? Digiaikana kilpailija voi kopioida sinulta käytännössä kaiken – paitsi onnellisuuden. Onnellinen organisaatio on pirullisen paha kilpakumppani.

 

Perinteet kunniaan

Ennen kuin digitaalinen levyni surahtaa käyntiin, haluan muistuttaa perinteiden tärkeydestä. Syvän luottamussuhteen rakentuminen asiakkaaseen vaatii aikaa. Modernin ohjelmistovuokrausbisneksen tason voi nopeasti mitata asiakaspalvelun laadulla. Kun asiakkaan päässä bitti menee ristiin, on palvelupuhelimen päässä olevan ihmisen syytä olla tilannetajuinen. Kaiken digivouhottamisen keskellä on hyvä muistaa, että liiketoiminnan perusasiat eivät ole muuttuneet yhtään mihinkään. Ostajana on edelleen ihminen.

 

Mitä pienet edellä, sitä isot perässä

Unohda Uberit ja AirBnb:t. Kuvaavia esimerkkejä, mutta niihin on haastavaa samaistua. Mieti asiaa mieluummin näin: toimialasi jakaantuu digitaalialustoihin satsaaviin ja muutosvastarintaisiin. Pelkästään kuulumalla ensin mainittuun joukkoon, nostat onnistumisesi todennäköisyyksiä roimasti. Elämme maailman (toistaiseksi) parasta aikaa olla pieni yritys. Pienen ei tarvitse yrittää muuttaa tuhansien ihmisten yrityskulttuuriaan rohkeasti ja nopeasti kokeilevaksi.

 

Digitaalinen sydän

Ei liene sattumaa, että CNBC:n 50 oman alansa kovimman uudisraivaajan joukosta ei löydy yhtään digikieltäytyjää. Erottuva ja voittava liiketoiminta – alasta riippumatta – vaatii pelaamista tämän päivän pelisäännöillä ja -kentillä. Toiminnan keskiöstä löytyy verkkoasiointia ja uudenlaista ympäröivän verkoston aktivointia. Huomaa myös digitaaliajan liiketoimintamallit kuten pilviyttäminen, joukkoistaminen, jakamistalous ja alustatalous. Ole rohkeasti erilainen.

 

Kilpailuetu tiivistettynä

Motivoitunut ja onnellinen joukko ihmisiä palvelee asiakkaitaan modernilla liiketoimintamallilla, mutta perinteitä kunnioittaen kilpailijoistaan selkeästi erottuvalla tavalla toiminnan pohjalla olevan digitaalisen alustan kautta ympäristöään aktivoiden. Epäreilun kilpailuedun resepti on helppo ymmärtää, mutta vaikea toteuttaa.

p.s. Jos palat halusta käydä toimeen epäreilun kilpailuedun hahmottamisessa, kokeile Sofokuksen ilmaista alustatalouden minikurssia.

 

Tämä kirjoitus on osa blogisarjaa Modernin liiketoiminnan kivijalat ja se ilmestyy jokaisen kuukauden toisena torstaina Boardman Grow:n blogissa. Seuraava blogikirjoitus ilmestyy 12.7.2018.