OPPEJA KASVUYRITYSTEN (ETÄ)KANSAINVÄLISTYMISEEN

OPPEJA KASVUYRITYSTEN (ETÄ)KANSAINVÄLISTYMISEEN

Boardman Grown tavoitteena on verkottaa, vahvistaa ja rohkaista kasvuyrittäjiä. Yhtenä kasvuyrittäjien kipukohteena koetaan usein kansainvälistyminen. Kuinka edistää kansainvälistymistä nyt, kun matkustaminen on lähes mahdotonta ja kaikki tärkeät kontaktit tulee luoda etänä?

Kuinka edistää kansainvälistymistä ja miten aloittaa etänä?

Kirsti Laasio

Kansainvälistymistä pohdittaessa, kasvuyrittäjän kannattaa lähteä liikkeelle tarkastelemalla nykyasiakaskuntaa: onko sillä toimintaa ulkomailla? Millä tarjoamalla ja vahvuuksilla olisi mahdollista palvella asiakkaan liiketoimintaa myös muissa maissa? Löytyykö asiakkaalta joku jonka kanssa viedä hanketta eteenpäin? Tai löytyisikö Boardman verkostosta joku, joka avannut menestyksekkäästi liiketoimintaa kohdemarkkinalla?

”Kaikki tämä voi onnistua virtuaalisesti ja olla molemminpuolinen win-win”, kertoo kasvu- ja kansainvälistymishankkeissa meritoitunut CXO Kirsti Laasio.

”Mutta tärkeintä kv-markkina-avauksen kannalta on hyvä tarina: miksi ja minkä ongelman tuote tai palvelu ratkaisee. Liian usein Suomessa nimittäin keskitytään tuotteen ominaisuuksiin ja tekniikkaan. Muualla asiakaskokemuksen merkitys ja sitä tukevat tarinat painavat huomattavasti enemmän vaakakupissa kuin faktapohjaiset tuotevakuuttelut. Nekin ovat toki tärkeitä, mutteivat pääosassa.”

Tarinan avulla herätetään tunteita

Tarinan avulla herätetään tunteita. Tunnesiteet puolestaan johtavat luottamukseen ja pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin. Kasvuyrittäjän kannattaakin panostaa myyntiin ja markkinointiin, jossa tarinalla on iso merkitys. Tämä onnistuu etänäkin. Sen jälkeen, kun yritys on saanut avattua pelin kansainvälisellä markkinalla, paikallisen referenssin ja puolestapuhujan merkitys on kultaakin kalliimpi.

”Ja sanottakoon, että näin etätyön ja työn joustavuuden puitteissa on sujuvampi saada taklattua myös aikaerojen aiheuttamat haasteet”, kehottaa Laasio.  Jos oman työnsä voi joustavammin määrittää, on helpompi saada asioita eteenpäin vielä saman vuorokauden aikana.

Kannattaa verrata kansainvälistymistä MM-turnaukseen valmistautumiseen. Kun tähtäimessä on päästä MM-tasolle, ei riitä, että on Suomen paras. Kaikki mitä tehdään, pitää olla astetta korkeammalla ja näyttää myös vähän isommalta. Tämä pätee erityisesti USAn markkinoille tähdättäessä. Kansainvälisellä tasolla kilpailu kovenee. Asenteen, yrityskulttuurin ja kasvumentaliteetin pitää tällöin olla kohdillaan.

Lukuisten verkostoitumisalustojen hyödyt

Ilmo Lounasmaa

“Kansainvälistymisessä kaikista tärkeintä on tehdä itse päätös aloittaa. Tämän jälkeen kannattaa mennä kaikkiin kansainvälistymistä koskeviin koulutuksiin ja tilaisuuksiin, joita Suomessa on tarjolla”, Business Finland, kauppakamarit ja Boardman Grow esimerkkinä kiteyttää Delta Cygni Labsin operatiivinen johtaja Ilmo Lounasmaa.

Helppo ja oleellinen asia on myös aloittaa seuraamaan kohdealueiden tilannetta lukemalla esimerkiksi verkkolehteä kyseisestä maasta ja etsimällä paikallisia ”business councileita” tai kauppakamareita ja liittyä jäseneksi. Niistä yleensä löytyy paikallista verkostoa.

Nyt, kun pandemian seurauksena matkustaminen ei ole mahdollista, on syytä etsiä suoria kontakteja. “Suorien kontaktien ja tekemisen määrä on se ratkaiseva tekijä”. Lounasmaa kehottaakin hyödyntämään etäkansainvälistymisessä paikallisten freelancereiden apua, jolloin riskit ovat pienempiä.

“Nyt, jos koskaan on kansainvälisenkin digiloikan myötä sujuvampaa suunnata kohti suurempia ja kansainvälisiä markkinoita – jopa etänä”, kommentoi myös Laasio.

Kansainvälistyminen on kuitenkin pitkälti asennekysymys, että pääsee eteenpäin. Se vaatii rohkeutta ja tekemistä ja uskallusta. Jos sitten havaitsee, että kyseessä on umpikuja, niin kannattaa nopeasti vain lopettaa kyseisessä maassa ja kääntää nokka kohti uusia horisontteja!

Boardman Grow järjestää virtuaalitilaisuuksia maailmanlaajuisesti

Verkoston rakentaminen on hyvä pohja ponnistaa ja sitä voi ennakoiden rakentaa virtuaalisesti alkuun hyödyntäen eri kaupallisten lähetystöjen kontaktiverkostoa, Business Finlandin tukipalveluita tai hakemalla vaikkapa Boardman verkoston kontakteista sparrausta ja mentorointia.

Pohdimme tilaisuuksissamme kansainvälistymisen ja menestyksekkään globaalin kasvun edellytyksiä ja tarjoamme tilaisuuksissa kuulijakunnalle huikeita kasvutarinoita ja menestyksen avaimia globaaleilta markkinoilta.

Koska tavallisia Boardman Grow jäsenmatkoja ei ole pystytty vallitsevan tilanteen takia järjestämään, matkustimme mm. syksyllä Risto Lähdesmäen, Miklu Silvannon ja Larry Chun kanssa Piilaakson tapahtumiin. Tapahtuma sai huikeaa suosiota ja Zoom-tilaisuudessa käytiinkin vilkasta keskustelua Piilaakson ja USA:n tapahtumista.

Tänä keväänä 2021 Boardman Grown jäsenet pääsevät virtuaalimatkalle mm. Singaporeen sekä Saksaan, jossa he kuulevat paikallisten asiantuntijoiden katsaukset ja parhaimmat vinkit kansainvälistymiseen sekä konkreettisia suomalaisten yritysten kasvutarinoita kohdemaahan.

Lue lisää Boardman Grown toiminnasta ja jäsenyydestä täältä!

 

Samankaltaisia artikkeleita:

LOISTAVIA KASVU- JA KANSAINVÄLISTYMISTARINOITA SUOMESTA- “PITÄÄ YRITTÄÄ USKOA ITSEENSÄ!”
GROWTH STORIES: CASE RELEX – OPTIMOINTIA JA HUIKEAA KASVUA
GROWTH STORIES: ”IDEOI, RAKENNA, SKAALAA”