Ihmiset puhuvat runsain mitoin Fortune 100 -firmoista netissä, kertoo viestintätoimistojätti Burson-Marstellerin tutkimus kesältä 2012. Tämä viiteryhmä sai yli 10 miljoonaa mainintaa nettikäyttäjitä yhden kuukauden aikana. Toisin kuin ennen, tänään on lähes mahdotonta seuloa, tutkia, kommentoida ja edes seurata mitä kaikkea yrityksistä keskustellaan netissä.
Facebook, Twitter ja monet muut sosiaalisen median palvelut jakavat yrityksesi asiakkaiden, asiakkaiden kavereiden, omien työntekijöiden, johdon ja hallituksen jäsenten kautta signaaleja markkinoille. On suotavaa, että suuri osa niistä edistäisi bisnestä
– mutta usein näin ei kuitenkaan ole. Hyvät asiat eivät leviä yhtä nopeasti kuin epäonnistumiset ja juorut.
Exxon Valdezin kaltaisia tapahtumia on seurannut moni toisensa jälkeen myös Suomen liike-elämässä. Oli kyseessä Finnair, Fazer, Varma, kaivostoimiala, pankit tai vaikka ohjelmistohankinnat, kaikissa tapauksissa suurella yleisöllä on mielipiteitä ja voimaa saada aikaan momenttia yllättäviinkin suuntiin.
Word-of-mouthista on kasvanut yksi merkittävimmistä tekijöistä luottamuksen ja menestyksen rakentamisessa tänä päivänä. Jos et voi luottaa, tai arvomaailmasi vaikkapa poikkeaa firman avainhenkilön linjauksista, ostopäätökset vähenevät. Näin kertovat myös Harvardissa tehdyt e-business-tutkimukset: mitä esimerkiksi hallituksen jäsen viestittää yhtiön hyvästä tuloksesta omassa Facebook-profiilissaan vaikuttaa yhtiön uskottavuuteen. Pahimmillaan on ehditty jo asettaa yhtiön osakkeenomistajat eriarvoiseen asemaan tiedon jakamisessa.
Hallituksissa ja johtoryhmissä on korkea aika ottaa maineen hallinta, ohjeistaminen, ja maineen systemaattinen rakentaminen osaksi vuosittaista agendaa. Vain harvalla on tänä päivänä konsepti tällaisen toiminnan systemaattiseen seurantaan ja kehittämiseen. Miljoonien markkinointitoimet ja vuosien brändin rakentaminen voi menettää arvonsa, kun johto hoitaa muutostilanteet huonosti.
Viestintäosaaminen ja avainhenkilöiden viestintäkyvyt nousevat tänä päivänä arvoon arvaamattomaan. Yhtiön brändi ja kokemukset näkyvät nopeasti niin hakukonetuloksissa kuin nettikäyttäjien kirjaamissa mielipiteissä omissa viiteryhmissään. Se, että googlaamisesta onkin noussut yksi tärkeimmistä päätöksentekoprosessin palasista, muuttaa maailmaa läpinäkyvämmäksi. Mitä teidän firmastanne ja avainhenkilöistänne näkyy Googlen hakutulosten ensimmäisillä sivuilla?