Mihin yritysten tulisi nyt suunnata voimavaransa?

Mihin yritysten tulisi nyt suunnata voimavaransa?

Koronakriisi ja sen aiheuttama lama tulevat kestämään kauan. Olemme Suomessa nähneet nyt osan ensimmäisestä korona-aallosta. Asiantuntijat odottavat toista, jopa kolmatta aaltoa tulevaksi. Yritykset ja ihmiset ovat joutuneet sopeutumaan ja etsimään niin yritys- kuin yksilötasolla uusia tapoja toimia sekä pärjätä arjessa. Lue EMUn hallituksen puheenjohtaja ja kasvuyrityskonkari Jouni Karvon neuvot siitä, mitä yritysten pitäisi viimeistään nyt tehdä ja miten kääntää kriisi voitoksi.

Mutta mihin yritysten tulisi nyt suunnata voimavaransa?

Vastaus riippuu paljon siitä, mitä yrityksen liiketoiminnalle on tapahtunut, miten yrityksen asiakkaat toimivat ja mitkä ovat yrityksen käytettävissä olevat voimavarat. Pidä kaikin voimin huolta nyt seuraavista perusasioista:

  1. Tee kaikkesi, että sinulla olisi käytettävissä riittävästi varoja vähintään 3-6 kuukaudeksi, mieluiten 6-12 kuukaudeksi. Kassavirta on tässäkin tilanteessa kuningas.
  2. Tee parhaasi, jotta saat helpotusta nykyrahoitukseesi, tarvittaessa lisärahoitusta ja pääset osalliseksi valtion tukitoimiin ja viranomaismaksujen helpotuksiin.
  3. Etsi omalle liiketoiminnallesi tyypilliset pehmeät kohdat, rakenna niiden pohjalta 2-3 erilaista tulevaisuuden skenaariota ja kullekin skenaarioille selkeät toimenpiteet. Rakenna skenaariolle aikaiset indikaattorit, joita seuraat herkeämättä. Ryhdy viivyttelemättä tarvittaviin toimenpiteisiin, jos indikaattorit osoittavat merkkejä skenaarion toteutumisesta.
  4. Pidä hyvää huolta asiakkaistasi. Uskolliset ja tyytyväiset asiakkaat ovat niitä, joiden kanssa rakennat uutta tulevaisuutta.
  5. Pidä henkilökunnastasi niin hyvää huolta, kuin mahdollista. Ole avoin ja tiedota – olemme kaikki samassa veneessä. Jos joudut tekemään sopeutustoimia, tee ne tyylikkäästi, tasapuolisesti ja rehdisti. Ilman henkilökuntaasi sinulla ei ole kriisin jälkeen mitään.
  6. Muista huolehtia myös kumppaneistasi. Kohtele heitä kuten asiakkaitasi ja henkilökuntaasi.

Kriisissä on toimittava kriisin edellyttämällä tavalla, tehden oikea-aikaisia ja riittäviä päätöksiä, laittaen päätökset toteen, olivat ne sitten keveitä tai raskaita tehdä. Suunnittele etukäteen, tee toimenpiteet ajoissa ja tee riittävän voimakkaita toimenpiteitä. Jos tilanteesi on vakaa ja taloutesi turvattu, voit alkaa rakentaa vahvaa tulevaisuuden asemaa.

Raskain virhe on olla tekemättä mitään

Tässä muuttuneessa tilanteessa yrityksillä on kädet täynnä tekemistä. Toisille yrityksille pelkässä henkiinjäämisessä on kova työ, toisille taas uudet mahdollisuudet avautuvat sellaista vauhtia, ettei kehitystyössä tahdo pysyä perässä.

Niillekin yrityksille, joilla asiat ovat hyvin, sopeutuminen muuttuneeseen arvoketjuun, toimintalogiikkaan, asiakkaiden ja kuluttajien uuteen tapaan ostaa tavaroita ja palveluita, uusiin hankintakanaviin ja logistisiin ketjuihin on suuri haaste. Etenkin tilanteessa, jossa toimeliaisuuden ja kuluttamisen aste laskee voimakkaasti heikentäen lähes kaikkien toimijoiden taloudellisia edellytyksiä ja investointikykyä.

On yksinkertaisesti vain ryhdyttävä toimeen, vaikka osa toimenpiteistä tulee tekemään kipeää. Raskain virhe on olla tekemättä mitään, ja heittäytyä muiden viemäksi ajopuuksi.

Parhaat yritykset katsovat jo tiukasti tulevaan ja vahvistavat tiimejään

Poikkeustilasta kasvuun – Mitä parhaissa yrityksissä tehdään juuri nyt? Webinaari to 7.5 klo 8.30 – Ilmoittaudu mukaan!

Kaikissa kriiseissä on uuden mahdollisuus, ja osa yrityksistä onkin reagoinut tähän auenneeseen mahdollisuuteen äärettömän nopeasti. Paineen alla useat yritykset ovat luoneet ilmiömäisellä tavalla uutta bisnestä. Oli kyse sitten palvelumallin muuttamisesta, digitalisoinnista, automatisoinnista tai innovatiivisista synergioista – nostan hattua kaikille yrittäjille jotka ovat tarttuneet uusiin mahdollisuuksiin eivätkä ole lamaantuneet tilanteen edessä.

Ne yritykset, joiden kasvustrategia perustuu epäorgaaniseen kasvuun, esimerkiksi yrityskaupoin tai tiimihankinnoin, tulevat tässä tilanteessa voittamaan, koska edessä on ostajan markkinat. Yrityksistä maksettavat kauppahinnat tulevat suurella todennäköisyydellä laskemaan ja markkinoilla saattaa yllättäen olla tarjolla kovia osaajia, joista yritykset ovat aiemmin taistelleet kynsin hampain.

Useat yritykset ovat alkaneet vahvistaa tiimejään asiantuntijoilla, joilla on kokemusta aiemmista talouden kriiseistä. Yritykset kaipaavat nyt kipeästi senioriteetin tuomaa kokemusta ja näkemystä vaikeina aikoina toimimisesta.

Samoin yritykset, joiden talous on vahvassa kunnossa tai joille kriisi avaa uusia mahdollisuuksia ovat aktivoituneet pohtimaan miten muutan hallitusti toimintalogiikkaani, strategiaani ja rakennettani eli tapaani tehdä liiketoimintaa niin, että kriisin pitkittyessä ja kriisin jälkeen olen entistä vahvemmassa kunnossa.

Katse tulevaisuuteen

Samalla kun ponnistelemme pois kriisistä, meidän on kyettävä katsomaan riittävän kauas – tulevaisuuteen, jonne olemme matkalla, ja jonka rakentamisen parhaat yritykset ovat jo aloittaneet. Elämä palaa kriisin jälkeen ennen pitkää takaisin raiteilleen. 

Jos olet kyennyt huolehtimaan asiakkaistasi ja henkilökuntasi hyvinvoinnista parhaalla mahdollisella tavalla, olet kriisin jälkeen voittajien joukossa.

EMU Growth Partners räätälöi kasvuyritykselle talouspalveluratkaisun, jossa yhdistyvät taloushallinto, palkanlaskenta, HR-, laki- ja CFO-palvelut. EMU pitää huolta yrityksen taloudesta kokonaisvaltaisesti, jolloin voit itse keskittyä täysillä ydinbisneksesi kehittämiseen ja kasvattamiseen. Olemme tärkeä kumppani startupeille ja kasvuyrityksille, jotka haluavat henkilökohtaisempaa palvelua, ennakoitavuutta liiketoimintaan, tukea johdon päätöksentekoon ja helppoutta hallinnollisten asioiden hoitoon. 

Lue myös: