LOISTAVIA KASVU- JA KANSAINVÄLISTYMISTARINOITA SUOMESTA- “PITÄÄ YRITTÄÄ USKOA ITSEENSÄ!”

LOISTAVIA KASVU- JA KANSAINVÄLISTYMISTARINOITA SUOMESTA- “PITÄÄ YRITTÄÄ USKOA ITSEENSÄ!”

Kolmas Kaaoksesta kasvuun -digisparraustilaisuus 5.11.2020 kokosi jälleen valtavan määrän kasvuyrittäjiä, johtajia ja asiantuntijoita yhteen kuulemaan ja keskustelemaan siitä kansainvälistymisen keinoista ja kompastuskivistä. 

Loistavia kasvu- ja kansainvälistymistarinoita Suomesta 

Tilaisuudessa syvennytään konkreettisiin kansainvälisiin kasvutarinoihin: 

Sampo Hietanen, Maas Global Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja kertoi kansainvälisesti palkitun liikkumissovelluksen Whimin matkasta Suomesta maailmalla. Suomesta tulee kasvutarinoita, kun osataan kysyä ja pyytää apua toisilta, kannusti Hietanen. 

Esko MertasalmiUnikie Oy:n perustaja kertoi heidän kasvutarinasta – Mitä tehtiin toisin? Kaiken toiminnan taustalla oli vahva perustajakolmikko, joka kokoonnuttuaan yhteen ja yhdistettyään osaamisensa, lähti valloittamaan kansainvälisiä markkinoita.  

Katso Sampo Hietasen ja Esko Mertasalmen alustukset alla olevasta videosta: 

Sumun hälvennettyä katsauksia konkreettisiin keinoihin – empatiaa, rohkeutta ja suunnittelun jalkautusta

Puheenvuorojen jälkeen osallistujat syventyivät yhteistyökumppaneidemme fasilitoimissa pienryhmissä konkreettisiin kansainvälistymisen keinoihinTässä pienryhmissä esiin nousseita oppeja: 

Kansainväliseen kasvuun liittyvät verotuksen haasteet ja miten niistä selvitään – sparraajana Matti Pennanen, PwC 

  • Tärkeintä on edetä kansainvälisillä markkinoilla liiketoiminta edellä, mutta verotusta unohtamatta 
  • Vauhti tuottaa suurimman haasteen kansainvälistyville yrityksille – on tärkeää osata pysähtyä miettimään sopimuksia ja miten ne vaikuttavat omaan liiketoimintaan

Miten rakennan asiakaskokemusta kansainvälisessä kontekstissa? – sparraajana Roope Ruotsalainen, Frankly Partners Oy 

  • Asiakaskokemuksella on tärkeä rooli menestyksen rakentamisessa kansainvälisessä kontekstissa
  • Empatialla on tärkeä rooli asiakkaiden ja ihmisten ymmärtämisessä – auttaa luottamuksen ja asiakaskokemuksen muodostamisessa 
  • On tärkeää huomioida, millaisia eri maiden asukkaiden todelliset asiakasodotukset ovat sekä huomioida maan kulttuuri 
  • Kannattaa kokeilla rohkeasti uusia asioita ja miten ne toimivat kyseisessä kohdemaassa – ei kannata loppuun asti viilata suunnitelmaa ennen kuin kokeilee 

Kokeilevan kansainvälistymisen malli – sparraajana Anssi RusiSmartly ja Samuli Saviala, EMU Growth Partners 

  • Luo suunnitelma, vaiheista suunnitelma ja siirry nopeasti toteutusvaiheeseen
  • Varaudu siihen, että suunnitelmaa pitää lähtökohtaisesti muuttaa 
  • Aikaa ei kannata käyttää loputtomasti suunnitelmien tekemiseen ja muokkaamiseen 
  • Ennen kuin mennään kohdemaahan, pitää olla kriittinen massa toimijoita sekä referenssejä  
  • Vaikka tuote tai palvelu olisikin sama, on tärkeää miettiä juuri kohdemaan asiakaskuntaa puhuttelevia viestejä  

Kasvun rahoitus – sparraajana Minna Åkerholm, Nordea 

  • On tärkeää, että yrityksen liiketoiminta ja ansaintalogiikka on kunnossa ennen rahoituksen hakemista
  • Hakijalla tulee olla selkeä liiketoimintasuunnitelma kansainvälistymiseen ja kuva milloin ja mihin rahaa haetaan sekä ymmärtää, mitä odotuksia eri rahoittajien taholta on 
  • Kannattaa olla ajoissa liikenteessä ja pitää jatkuvasti yhteyttä eri rahoitustahoihin  
  • Hallituksella on selkeä rooli myös rahoituksen hakemisessa. Esimerkiksi sijoittajat voivat tuoda korvaamatonta struktuuria ja kokemusta yritykseen

Ihmisten johtamisella kasvuun. Miten varmistaa osaajien löytäminen ja kehittäminen? – sparraajana Sari Salojärvi ja Roy Herold, MPS 

  • Jo toiminnassa mukana olevia asiantuntijoita kannattaa rohkaista avoimuuteen ja kriittisyyteen niin, että oikeasti syntyy rakentavaa keskustelua. Siinä voi käyttää apuna erilaisia menetelmiä, kuten Topaasi-kortteja. Kasvuyrityksen tulee kiinnittää huomiota osaamistason ylläpitämiseen myös yrityksen kasvaessa 
  • Uusien osaajien löytämisessä kannattaa vahvasti hyödyntää verkostoja ja opiskelijayhteisöjä. Lisäksi on hyvä huomioida, ettei kaikkia osaajia tarvitse löytää kohdemaasta, vaan digitaalisten alustojen kautta voidaan osaamista etsiä ja hyödyntää ympäri maailmaa 
  • On tärkeää huolehtia yrityksen houkuttelevuudesta, että saadaan hyviä osaajia. Samalla myös, kun saadaan osaajia taloon niin kannattaa miettiä heidän sitouttamiskeinoja   

Kaaoksesta kasvuun viimeinen tilaisuus järjestetään 3.12 klo 15.00 teemasta kasvuun valmistautuminen.

Ilmoittaudu mukaan!

Lisätietoa Kaaoksesta Kasvuun -hankkeesta