Lisää kasvua viestinnän avulla

Lisää kasvua viestinnän avulla

Yrityksen maine merkitsee nyt enemmän kuin koskaan. Ostaisitko tietokoneen tai pesukoneen, jonka merkistä et ole koskaan kuullut mitään? Suurin osa ostopäätöksistä on tehty jo ennen kuin ostaja tapaa myyjän ensimmäisen kerran.

Mainekilpailussa pärjää oikeanlaisella ja oikea-aikaisella viestinnällä. Viisas yritys ymmärtää viestinnän strategisen arvon, koska se vaikuttaa olennaisesti liiketoiminnan tuloksiin. Yritys tarvitsee tietoa muuttuvasta ympäristöstään; dataa pitää hankkia ja hyödyntää jatkuvasti. Täytyy osata kysyä kysymyksiä, kuunnella analyyttisesti ja ennakoida tulevaa.

Ulkoinen viestintä on paljon enemmän kuin toimittajille soittelua tai tiedotteiden ja uutiskirjeiden kirjoittamista. Se on ennen kaikkea asiakasymmärrystä. Viestintä – vuorovaikutus asiakkaiden kanssa – tuottaa parhaimmillaan rahanarvoista tietoa tuotekehitystä ja tulevaisuutta varten.

Pärjätäkseen mainekilpailussa kasvuyrityksen kannattaa pohtia viestintästrategiaansa. Fiksu firma seuraa herkeämättä asiakkaidensa toiveita ja tarpeita keskustelemalla heidän kanssaan. Mitä asiakkaat haluavat, mikä heitä kiinnostaa?

Keskusteluun heittäytymistä helpottaa se, että nykyasiakkaat haluavat ja usein jopa vaativat yrityksiä vuorovaikutukseen.

Esimerkiksi HubSpotin kyselyssä kävi ilmi, että sosiaalisen median käyttäjien selvä enemmistö toivottaa yritykset tervetulleiksi sosiaaliseen mediaan. Vastaajien mielestä yrityksen on oltava ainakin Twitterissä ja Facebookissa, mutta mieluiten kuitenkin vähintään kolmessa some-kanavassa.

Ihmiset toivovat yritysten käyttävän somea muun muassa ymmärtääkseen asiakkaitaan ja tarjotakseen parempia palveluita. Yli 70 prosenttia vastaajista kertoo ostavansa mieluummin sellaisen yrityksen tuotteen, joka osallistuu keskusteluun ja vastaa kysymyksiin kuin sellaisen, joka ei osallistu.

Vaikka some on mullistanut viestintämaailman, uskottavimpia tiedonlähteitä ovat yhä perinteiset mediat. Sanomalehtien Liiton tilaaman kyselytutkimuksen mukaan nuorista aikuisista 80 prosenttia pitää painettuja sanomalehtiä ja Yleisradiota luotettavimpina tietokanavina.

Perinteisessä mediassa kasvuyrityksen on vaikea tulla huomatuksi, mutta mahdotonta se ei ole.

Palstatilaa on aiempaa enemmän verkon ansiosta. Digikanavien ja sosiaalisen median käytön lisääntyessä juuri pienillä yrityksillä on paremmat mahdollisuudet saada julkisuutta kuin takavuosina.

Verkon kilpailussa media tarvitsee uudenlaisia sisältöjä koko ajan enemmän. Sisällöistä on tullut sattumanvaraisempia kuin aiemmin.

Kun tiedotusvälineitä samalla syytetään kielteisten uutisten vyörytyksestä, ne tarvitsevat inspiroivia juttuja, myönteisiä esimerkkejä ja hyötysisältöjä. Niitä voivat tarjota juuri kasvuyritykset, joilla on lähtökohtaisesti hyvä maine.

Sillä, joka myy jotain, on lähtökohtaisesti yleisö.

Kymmenen vinkkiä median kanssa toimimiseen:

  1. Ole proaktiivinen. Mieti huolella, mikä yrityksessäsi kiinnostaa ja mikä voisi herättää keskustelua.
  2. Ota selvää, kuka toimittaja seuraa ja on kirjoittanut toimialastasi, ja ole suoraan häneen yhteydessä.
  3. Älä tyrkytä yrityksesi liikeideaa tai osaamista vaan tarjoa tietoa, josta on hyötyä median käyttäjille ja kohderyhmällesi. Asiasi pitää ansaita julkisuutensa.
  4. Jos pääset haastateltavaksi, korjaa toimittajan virhekäsitykset heti.
  5. Väännä rautalangasta; erityisen monimutkaisesta asiasta kannattaa puhua kuin lapselle. Näin vältät väärät tulkinnat.
  6. Jos et tiedä vastausta johonkin kysymykseen, myönnä se. Voit palata asiaan myöhemmin.
  7. Muista: mehevin kommentti nousee otsikkoon. Siksi myös tiedote kannattaa laatia niin, että siinä on mahdollisimman houkutteleva otsikko jo valmiina.
  8. Kun toimittaja on yhteydessä, puhelimeen tai viestiin kannattaa vastata välittömästi. Huomenna on yleensä aivan liian myöhäistä.
  9. Älä provosoi tai provosoidu. Median kanssa ei kannata riidellä. Muista: et voi hallita julkisuutta.
  10. Älä säikähdä, kun sisältö tulee julki. Omalla reagoinnillasi voit vaikuttaa aiheen jatkojulkisuuteen.

 

– Anna Karismo

Viestinnän, median ja journalismin ammattilainen, jonka mielestä merkityksellistä sisältöä luodaan vastauksena hyviin kysymyksiin.