Epäonnistunut vuorovaikutus kaataa ihmissuhteita, yrityksiä ja kansakuntia. Voittoisimmatkaan kauppasuhteet eivät perusluonteeltaan perustu rahaan vaan luottamukseen: rahallinen capita on aina luottamuksen sivutuote. Hankaluutemme vaikuttaakin olevan siinä, että luottamusta ei kukaan voi ostaa, myydä tai lainata – se on ansaittava kovalla työllä, joka päivä. Läpinäkyvyyden on oltava jatkuvaa, jotta jokainen meistä voi kokea tulevaisuuden käden ulottuvilla.
Vailla läpinäkyvää kommunikaatiota ihminen elää jatkuvassa muutoksen pelossa, joka pysäyttää luonnollisen kehityksen. Luottamus työnantajaa kohtaan ja luottamus yhteiskuntaa kohtaan ovat avainasemassa siinä, että aamuherätykset saavat merkityksen ja muuttuvat vaivan arvoisiksi. Työnteko, yrittäminen ja oppiminen ovat muodikkaita termejä, joiden pariin hyppäämisestä on tullut olympiatason arvoinen suoritus. Miksi oppiminen on niin rohkeaa? Eikö tällä vauhdilla kasvavalla talousalueella oppimisen pitäisi olla välttämättömyys, arkea? Rapistunut luottamus työnantajaa, yhteiskuntaa ja tulevaisuutta kohtaan estävät meitä ottamasta riskejä, niitä hyviäkin, jotka voisivat luoda kymmeniä tai satoja työpaikkoja tai ennennäkemättömiä kauppasuhteita kansojen välille.
Tulevaisuuden viestintäkulttuuri haastaa nykyiset ja tulevat päätöksentekijät avoimempaan kommunikaatioon. Tieto on kaikkialla, silloinkin, kun sitä yritetään piilottaa salaisiin kirjoihin ja komeroihin. Kabinettimaailma on historiaa. Tieto löytää ihmisen aina. Siksi läpinäkyvyyden on oltava alkutuote kaikissa solmituissa suhteissa.
Jos tietoa ei anneta, syntyy olettamuksia. Lajillemme on tyypillistä täyttää mystiset aukot tietoisuudessa saatavilla olevalla tarinanpätkällä. Kun viestinnästä vastaava taho ei viesti, ihmiset luovat illuusion totuudesta ja kun vääristelty totuus lävistää massat, syntyy joukkohysteria. Valta halutaan ”ottaa takaisin”. Keksitty realismi johtaa anarkiaan.
Sosiaalinen media näyttää ilmiön voimakkaampana kuin koskaan. Samanmieliset ihmiset luovat joukkoja ja tiiviissä yhteistyössä joukon todellisuuskuva vääristyy. Virheelliset tarinat kääntyvät todeksi.
Näimme tämän Brexitin tapauksessa, jossa ymmärtämättömät ihmiset äänestivät koko kansakunnan, ja osittain koko Euroopan, tulevaisuudesta. Äänestivätkö he väärin? Eivät. Brexitin valinneet tekivät päätöksen, jonka he näkivät parhaaksi niiden faktojen pohjalta, jotka heille oli annettu. Kansalaiselta puuttui täysin luottamus järjestelmään. Miksi?
EU epäonnistui vuorovaikutuksessa. Direktiivien säätäminen ja tukien myöntäminen on hyödytöntä työtä, mikäli siitä ei osata kertoa ihmisille. Miksi ihmisiä ei autettu ymmärtämään? Nyt unioni näyttäytyi vain päätöksinä, jotka hankaloittavat kansalaisen arkea, ilman kokonaiskuvaa ja ilman kasvoja. Jos EU olisi tullut lähelle ihmisten arkea, näyttäytynyt turvallisena yhteistyökumppanina ja instanssina, joka huolehtii jokaisen kansalaisen hyvinvoinnista, Brexitiä ei olisi – eikä tulisi. Läpinäkyvyys luo luottamusta ja ymmärrystä.
Mutta millainen on sitten esimerkki hyvästä viestijästä ja vuorovaikutuksesta?
Kanadan pääministeri Justin Trudeau. Trudeau on uskomattoman älykäs sosiaalisesti kansan parissa. Hän poimii trendejä maailmalta ja luo niistä viesteihinsä voimaa osoittamalla olevansa aidosti kansainvälinen ja ajassa kiinni. Trudeau yksittäisenä henkilönä luo nerokasta brändiä Kanadalle uskaltaessaan tehdä asioita eri tavalla. Todisteena tästä on ympäri maailmaa löytyviä pääministerin faniryhmiä: Suomessakin Trudeau nauttii 3000 fanin suosiosta Facebook-fanisivulla, jonka kautta voi ostaa mm. Justin Trudeau –t-paitoja. Ani harva poliittinen päättäjä länsimaissa pääsee kipuamaan suosioluokkaan, jossa heidän nimeensä kansa haluaa positiivisuuttaan pukeutua. Sosiaalinen media on ollut omiaan mahdollistamaan pääministerin taidokkaan vuorovaikutuksen fanien kanssa, joita kertyy lisää jatkuvasti.
Kansalaiset muissakin maissa ovat jopa nousseet vaatimaan samanlaisia päättäjiä myös oman valtionsa johtoon, Justin Trudeau kun näyttäytyy läpinäkyvänä, luotettavana ja rehellisenä, inhimillisenä ja samaistuttavana. Trudeau-vaikutelma voi olla vain ulkokuorta ja valtavan viestintäkoneiston jokapäiväistä työtä, mutta toivon, että tässä tapauksessa avoin kommunikaatio ja rehellisyys ovat luottamuksen arvoisia pitkällä aikajänteellä. Kanadan pääministeristä löytyy melkoisesti esimerkkiä muille maille, sillä nyt on aika tehdä asioita uudella ja rohkealla tavalla.
Avoin kommunikaatio poikii vastuuta, rehellisyyttä, johdonmukaisuutta, ristiriitojen sovittelua ja luottamusta. Ansainta syntyy luottamuksesta. Mitä sinä ajattelet, kun kohtaat uuden ihmisen? Onko hän varas vai tuleva suuri ystäväsi? Näetkö luottamuksen ympärilläsi?
– Lari Raitavuo
Lari on Boardman2020 VIP jäsen sekä key note alustaja syksyn 25.10 GROWTH BOARD tilaisuudessa, tervetuloa mukaan!
—
Innovatiivinen nuori yrittäjä ammentaa yrittäjyyden raakaa maailmaa ja kuinka siitä selvitään menestyjänä. Raitavuo kannustaa uuden oppimiseen ja rohkeuden löytämiseen haastavankin tilanteen edessä! Nuoresta iästään huolimatta Raitavuo on ehtinyt tehdä monenlaista ja olla mukana monessa. Nykyisin hän työskentelee Nuori Yrittäjyys ry:ssä vastuunaan yritysyhteistyö sekä toimii Future Board ry:n toiminnanjohtajana ja edistää siellä uudenlaista hallitustyöskentelyä. Yrittäjäperheessä kasvanut Raitavuo on sittenmiten lähtenyt mukaan omistajaksi sosiaalisen median asiantuntijayritykseen SomeWorks Oy:hyn sekä liikunta- ja hyvinvointipalveluja tuottavaan Erimover Oy Ab:hen
Lari Raitavuo on utelias uuden oppia ja korostaa rohkeutta vaikeankin haasteen edessä.