Timo Lappi on ollut uransa aikana mukana kahden eri yrityksen perustamisprosessissa kahdella eri aikakaudella, ja nähnyt siirtymän Non-Disclosure-sopimusten kulta-ajasta liiketoimintaympäristöön, jonka pääteesi on rohkeus puhua ajatuksista ja ideoista vapaasti. Yritysten arvo perustuu nyt tinkimättömään toteutukseen, ei omien ajatusten ja ideoiden varkaudenestoon.
Oraakkelien neuvosto
Heltti perustettiin perinpohjaisen tiedonhankinnan ja ulkoisten neuvonantajien tuen luomalle vankalle pohjalle. Toimialaan tutustuttaessa kutsuttiin kokoon Oraakkelien Neuvosto, ryhmä alojen asiantuntijoita, jotka yhdessä arvioivat Heltin mahdollisuuksia onnistua sekä pohtivat uutta liiketoimintakonseptia ja yrityskulttuuria. Lappi korostaa, että kiinnostuksen määrä on usein aivan eri luokkaa, kun asiantuntijoita lähestytään keskustelu- ja avunantopohjalla heidän ammattitaitoaan kunnioittaen, eikä myymistarkoituksissa. Potentiaalisia asiakkaitakin on hyödyllistä käyttää neuvonantajina, mikä onnistuu parhaiten ideoista keskustelemalla ja aidolla ihmiskontaktilla.
Heltin suhteen käydyistä keskusteluista kävi ilmi, että suuri osa ihmisistä oli tyytymätön nykyiseen terveydenhuoltoonsa ja he kokivat, ettei työterveys tarjonnut heille aktiivisesti sitä, mitä olisivat työhyvinvoinnin kehittämisessä kaivanneet. Keskustelujen tulokset vahvistivat tarpeen useiden neuvonantajien käyttämiseen aidon asiakastarpeen selvittämiseksi.
Meillä on kaksi korvaa, ja yksi suu
Neuvonantajia lähestyessä kannattaa rohkeasti pyytää apua ja lähteä kertomaan siitä mistä on kyse. Timo Lappi muistuttaa, että on kuitenkin hyvä muistaa myös asiakasnäkökulma – vaikka kyse ei ole kaupanteosta, on hyvä selvittää, mitä neuvonantaja yhteistyöltä itse haluaa. Yksi iso tekijä on se, mitä neuvonantajalta ollaan pyytämässä ja missä mittakaavassa. Jos kyseessä on rento, epämuodollinen tapaaminen, se ei vaadi neuvonantajalta sitoutumista, mutta jos suunnitelmissa on esimerkiksi julkinen Advisor Board tai jopa ulkopuolinen hallitus, yhteistyö vaatii enemmän.
Ihmisellä on kaksi aivolohkoa – toinen lohko haluaa auttaa ihmistä ihmisenä, ja toinen ajattelee kaupankäyntiä. Ulkoisia neuvonantajia harkitessa on mietittävä tarkkaan, ollaanko liikkeellä auttamiskulmalla vaiko kaupankäynnin näkökulmasta. Ulkopuoliseen hallitukseen yhtiö on Lapin mukaan valmis vasta, kun se on tarpeeksi organisoitu. Kasvuyritys kaipaa vauhdikkaan hallituksen, jossa tittelit heitetään nurkkaan ja kommunikaatiota tapahtuu muuallakin kuin kokoushuoneessa. Perinteinen hallitustyö ei yllä lähellekään kasvuyritysten kellotaajuutta.
Lähtiessä keskusteluun neuvonantajien kanssa Timo Lappi muistuttaa vanhasta kiinalaisesta sananlaskusta: meillä on kaksi korvaa ja yksi suu, ja niitä tulisi käyttää samassa suhteessa. On kuunneltava, ja hyödynnettävä oppeja vakuuttelun sijaan. Lappi muistuttaa siitä, miten tärkeää on laittaa hyvä kiertämään ja suhtautua itse positiivisesti, kun joku tulee pyytämään neuvoa.
Teksti ja kuvat Emma Koivusalo