KASVUKIPUJA-SARJA – “Vaan usko siihen, että joskus tämä loppuu.”

KASVUKIPUJA-SARJA – “Vaan usko siihen, että joskus tämä loppuu.”

Yksi Nordic Business Forumin tapahtuman perustajista Hans-Peter Siefen raottaa Kasvukipuja-sarjan blogissa raa’an rehellisesti kokemuksiaan tapahtumajärjestäjänä korona-ajasta, sen epäonnistumisesta sekä opeista. Kun korona runteli tapahtuma-alaa rajusti, myös Nordic Business Forum jouduttiin perumaan kaksi kertaa peräjälkeen. Mitä kasvuyrittäjän näkökulmasta tästä opittiin?

Kansainvälisiä puhujia kokoava Nordic Business Forum (NBF) on vuosittain Helsingissä järjestettävä, alun perin Jyväskylästä liikkeelle lähtenyt kaksipäiväinen liike-elämän konferenssi.

Hans-Peter tekee omien sanojensa mukaan paljon töitä ja viettää paljon aikaa perheen kanssa. Hän kuvailee luontoa lempparipaikakseen.

Hans-Peter Siefen on yksi Nordic Business Forumin perustajista sekä kasvuyrittäjäverkosto Boardman Grown jäsen. Kansainvälisiä puhujia kokoava Nordic Business Forum (NBF) on vuosittain Helsingissä järjestettävä, alun perin Jyväskylästä liikkeelle lähtenyt kaksipäiväinen liike-elämän konferenssi.

Meillä oli aavistuksia, että pandemia rantautuu myös Suomeen tarkkailtuamme Kiinan tapahtumia ja sulkutoimenpiteitä. Viimeistään, kun helmikuussa Barcelonassa järjestettävä Mobile World Congress 2020 peruttiin, aloimme ymmärtämään, että vastaavia tapahtumia tullaan perumaan myös muualla Euroopassa ja mahdollisesti myös Suomessa. Tämä koski myös NBF:ää ja tapahtumiamme Ruotsissa ja Norjassa.

Järjestetään, ei järjestetä, järjestetään, ei järjestetä

Helmikuussa 2020 olimme vielä optimistisia, että tapahtuma tullaan järjestämään. Myynti kävi todella hyvin ja olimme suorastaan myyneet lippuja ennätystahtia.

Pohdimme johdon kanssa, milloin korona iskee meidän toimintaamme ja kuinka pitkiä sen vaikutukset tulevat olemaan. Ajattelimme, että korona tulee ensisijaisesti vaikuttamaan kumppanuusmyyntiin ja myöhemmin lipunmyyntiin.

Ensimmäisten sulkutoimenpiteiden alettua Suomessa, syvennyimme toden teolla skenaariotyöskentelyyn. Halusimme myös jakaa oppeja ja tuoda valoa synkkään hetkeen järjestämällä Risto Siilasmaan kanssa toimitusjohtajille ja hallituksen jäsenille suunnatun webinaarin skenaariotyöskentelystä.

Ensimmäisten sulkutoimenpiteiden alettua Suomessa, syvennyimme toden teolla skenaariotyöskentelyyn.

Samalla opiskelimme itse tematiikka ja rakensimme NBF:lle skenaarioita. Pohdimme, mitä teemme, jos sulku kestääkin kesän yli ja emme pääse järjestämään NBF 2020 –tapahtumaa.

Pahin skenaario toteutui ja tapahtuma jouduttiin perumaan kaksi vuotta putkeen. Jouduimme ilmoittamaan jo lipun ostaneille kaksi kertaa peräjälkeen tapahtuman peruuntumisesta. Olimme varmoja, että viimeistään toisella kerralla moni haluaisi peruuttaa lippunsa.

Vuoden 2020 peruutuksen osalta olimme onnekkaita sen osalta, että meillä oli pandemiat kattava keskeytysvakuutus.

Odottaessamme vakuutuskorvauksia tilanne oli luonnollisesti rankka ja henkilöstö väsyi ja väheni kolmanneksella. Jouduimme lomauttamaan, irtisanomaan ja moni osaajistamme vaihtoi itse työpaikkaa. Meininki ei näyttänyt ruusuiselta.

Ripaus suomalaista optimismia ja muut ihmelääkkeet

Meillä on ollut onnea liiketoiminnassa yrittäjäkollegan Jyrin kanssa kymmenen vuotta ennen koronaa. Päätimme ensi kädessä hyväksyä tilanne ja että emme tiedä kauanko se kestää, mutta katsotaan, selviääkö yrityksemme siitä.

Jälkeenpäin olen todella yllättynyt siitä, kuinka elastinen meidän yrityksemme ja todella monet muutkin yritykset ovat olleet.

Ensimmäisestä kriisistä meidät auttoi yli keskeytysvakuutus. Onneksi siinä ei ollut suljettu pandemiaa ja vakuutuksen ansiosta saimme korvauksen vuoden 2020 NBF:n peruuntumisesta.

Oli yllättävää ja mahtavaa havaita, kuinka ihmiset etenkin Suomessa uskoivat korona-ajan loppumiseen ja odottivat tulevaa NBF:ää.

Pääsimme vakuutusyhtiön kanssa sopuun ja onnistuimme selviämään vuoden 2020 taloudellisesti vahvana, mutta arvilla ja valmiina seuraavan syöksykierteeseen.

Pelkäsimme ensimmäisen tapahtuman jälkeen erityisesti asiakkaiden ostokäyttäytymisen muuttumista. Tämäkin osoittautui harhaksi ja ihmiset olivat vuonna 2022 optimistisia, että tapahtuma tullaan järjestämään. Oli yllättävää ja mahtavaa havaita, kuinka ihmiset etenkin Suomessa uskoivat korona-ajan loppumiseen ja odottivat tulevaa NBF:ää.

Korona meni, mutta sota tuli

Uskaltauduimme myös tekemään aimo harppauksen eteenpäin ja toteutimme yritysoston Hollannista. Meillä oli vahva näkymä ja usko, että tapahtumat saataisiin järjestetty vuonna 2021.

Valitettavasti edessä oli kuitenkin vielä tapahtuman peruuttaminen toiseen kertaan. Onneksi meidän ei tarvinnut vuonna 2021 kuitenkaan lomauttaa enää ketään.

Vuonna 2022 juuri kun kamppailu koronaa vastaan vaikutti olevan ohi, hyökkäsi Venäjä Ukrainaan. Sodan vaikutukset liiketoimintaan olivat merkittävät. Se järkytti ja lamautti ihmiset ja myynti tyssäsi kuin seinään.

Mitään ei tapahtunut kuukauteen. Ihmisillä oli pelko, että sota voisi laajentua jopa Suomeen.

On ollut kuitenkin valtava oppi, että ymmärtää, mistä kapulat rattaissa johtuvat. Asioita, joihin itsellä ei ole suoranaista mahdollisuutta vaikuttaa, on tottakai helpompi käsitellä.

Nyt kun katsoo taaksepäin, niin onhan tässä eletty aikamoisia aikoja. On ollut kuitenkin valtava oppi, että ymmärtää, mistä kapulat rattaissa johtuvat. Asioita, joihin itsellä ei ole suoranaista mahdollisuutta vaikuttaa, on tottakai helpompi käsitellä.

On helpompi hyväksyä, että nyt tulee lunta tupaan ja voi olla, että tulee tappioita. Samalla askeleita yrittää ottaa eteenpäin. Yrittää oppia siitä ajasta jotain. Näin sitä osaa katsoa optimisesti tulevaisuuteen ja ennakoida tapahtumia!

Opit jakoon tukemaan kasvua

Kaiken taustalla meitä auttoi Jim Collinsin kirjasta tuttu ”Good to Great: Why Some Companies Make the Leap…and Others Don’t” Stockdalen paradoksi:

Amiraali Jim Stockdale joutui sotavangiksi Vietnamin sodassa. Hän oli sotavankina kahdeksan vuotta ilman minkäänlaista käsitystä siitä, tulisiko hän ikinä enää näkemään perhettään.

Kaiken taustalla meitä auttoi Jim Collinsin kirjasta tuttu ”Good to Great: Why Some Companies Make the Leap…and Others Don’t” Stockdalen paradoksi.

Siitä huolimatta Stockdale jaksoi uskoa mahdollisuuksiinsa – ilman, että hän olisi sortunut vaaleanpunaiseen naminami-positiivisuuteen. Stockdale selvisi lopulta hengissä kotiin. Hän totesi kokemuksistaan näin: “Ei pidä ikinä sekoittaa uskoa siihen, että lopulta selviät siihen, että kohtaat myös kaikkein brutaaleimmat tosiasiat nykytilanteessa, mitä ikinä ne ovatkaan.”

Jim Collins nimesi tämän asenteen Stockdalen paradoksiksi. Se tarkoittaa sitä, että silloin kun elämä heittää eteen vastoinkäymisiä, kohtaat ne suoraan ja rehellisesti, yhtään siloittelematta – mutta uskot silti, että loppujen lopuksi selviät vastoinkäymisistä voittajana.

Blogin haastateltavasta:

Hans-Peter Siefen on yksi Nordic Business Forumin perustajista sekä kasvuyrittäjäverkosto Boardman Grown jäsen. Kansainvälisiä puhujia kokoava Nordic Business Forum (NBF) on vuosittain Helsingissä järjestettävä, alun perin Jyväskylästä liikkeelle lähtenyt kaksipäiväinen liike-elämän konferenssi.

Haluaisitko päästä keskustelemaan muiden kasvuyrittäjien kanssa arjen haasteista pienessä sparrausryhmässä? Olemme parhaillaan starttaamassa useita eri sparrausryhmiä eri teemoilla. Osallistuminen on maksutonta eikä vaadi jäsenyyttä.

Osoita kiinnostuksesi sparrausryhmiin tästä!

Lue lisää Boardman Grown toiminnasta ja jäsenyydestä tästä!

Seuraa meitä myös Twitterissä, Instagramissa sekä Facebookissa!

Teksti: Julia Ruotsi.