KASVUKIPUJA-SARJA – “Japanin suhteen tämä oli yksi merkittävä silmiä avaava juttu”

KASVUKIPUJA-SARJA – “Japanin suhteen tämä oli yksi merkittävä silmiä avaava juttu”

Sarjayrittäjä Jaakko Villa raottaa Kasvukipuja-sarjan blogissa raa’an rehellisesti kokemuksiaan bisneksen tekemisestä Japanissa vuosina 2008–2011. Matkan varrelle mahtui yllättäviä henkilöihin liittyviä haasteita ja lopuksi musta joutsen, joka johti koko yritystoiminnan sulkemiseen.

Kaikki alkoi lupaavasti loppuvuonna 2007, kun Villaa pyydettiin esittelemään yritysideaansa Suomeen saapuneelle Japanin delegaatiolle. Villan perustama yritys auttoi muita yrityksiä kansainvälistymään, ja Japani tarvitsisi juuri tähän apua.

Sarjayrittäjä Jaakko Villa raottaa Kasvukipuja-sarjan blogissa raa’an rehellisesti kokemuksiaan bisneksen tekemisestä Japanissa vuosina 2008–2011.

Muutamaa kuukautta myöhemmin, alkuvuonna 2008, Villaa pyydettiin konsultoimaan kansainvälistymisestä Japaniin. Matka oli menestys. Kaksi ministeriötä päätti alkaa rahoittaa uutta kansainvälistymiseen liittyvää hanketta, ja Villan yritys valittiin yhdeksi hankkeen päätoteuttajista.

– Meidät valittiin pääoperaattoriksi hankkeen asiakastutkimukseen ja markkinatutkimukseen. Teimme tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen liittyviä projekteja ja palveluita. Se oli todella makea juttu!

 

Ovet aukenevat ja myynti vetää

Alku lähti liikkeelle vauhdikkaasti. Villan yritys alkoi heti luomaan Japaniin paikallista maayhtiötä ja siihen liittyvää organisaatiota. Yrityksen osaomistajaksi saatiin vanhempi arvovaltainen japanilainen herrasmies, joka oli aikoinaan päättänyt, mitä matkapuhelinstandardi otetaan Japanissa käyttöön.

– Hän oli nähnyt kaiken ja oli kunnioitettu niissä ympyröissä. Kun saimme hänet mukaan, tiesimme, että saamme mukaan myös muita ihmisiä, jotka pystyvät availemaan ovia ja auttamaan meitä kulttuurin tuntemisessa.

Projektit etenivät hienosti, ja japanilaisten yritysten ovet avautuivat Villan yrityksen myyntipuheille. Villa ajatteli, että toiminnan kasvaessa näin hienosti Japanin maayhtiöön tarvittaisiin oma toimitusjohtaja. Hän sai vinkin hyvästä toimitusjohtajaehdokkaasta Boardmanin verkostoon kuuluvalta henkilöltä ja matkusti Japaniin tapaamaan ehdokasta.

– Palkkasin hänet heti neuvottelujen jälkeen ja olin todella tyytyväinen, että olin löytänyt näin hyvän tyypin. Esittelin hänet Japanissa paikallisille omistajillemme, ja he ottivat hänet vastaan.

 

Verkostojen merkitys Japanissa

Kului muutama kuukausi, ja Villa alkoi ihmettelemään, että miksi projektit eivät etene suunnitellusti. Hän huomasi, etteivät japanilaiset omistajat enää availleet ovia japanilaisiin yrityksiin. Japanin toimitusjohtaja kertoi Villalle, että hänen työnsä on haastavaa. “Ulkkarille” ei kuitenkaan kerrottu, että mistä kiikastaa.

– Olin japanilaisten omistajien kanssa dinnerillä, ja ensimmäisen oluen jälkeen toinen omistajista kertoi, että toimitusjohtaja pitää vaihtaa. Hänellä oli kaikenlaisia selityksiä siitä, että toimitusjohtaja ei osaa eikä saa asioita aikaiseksi. Kun oluita oli juotu riittävästi, oikea syy selvisi: toimitusjohtaja ei kuulunut heidän kanssaan samaan heimoon.

Vasta nyt Villa ymmärsi, kuinka suuri merkitys “heimoilla” oli Japanissa. Japanissa oli, ihan kuten Suomessakin on, tiettyjä kasvuyrittäjäryppäitä ja verkostoja, jotka tekevät toistensa kanssa töitä. Tuntemattomille ei apua heru, koska kaikkia ei voi auttaa. Pelkästään Tokiossa on ihmisiä noin 37 miljoonaa ja Japanissa reilu 125 miljoonaa.

– Järjettömän kilpailullisessa paikassa sinulla on pakko luottotyyppejä, jotka auttavat sinua ja joita sinä autat. Japanin suhteen tämä oli yksi merkittävä silmiä avaava juttu.

 

Toimitusjohtaja vaihtoon

Villa mietti asiaa ja tuli siihen johtopäätökseen, että toimitusjohtaja on pakko vaihtaa. Häntä harmitti, koska toimitusjohtaja oli osaava ja vuorovaikutus hänen kanssaan pelasi hyvin.

Uusi toimitusjohtaja löytyi japanilaisten omistajien omasta verkostosta. Villa palkkasi hänet, vaikka hän ei osannut yhtä hyvin englantia ja omannut yhtä hyvää substanssiosaamista kuin edellinen toimitusjohtaja. Hommat alkoivat kuitenkin taas luistamaan, ovet aukenivat ja asiakashankinta veti.

– Saatiin aikaan hyviä tuloksia ja saatiin hankkeelle myös jatkoaikaa. Palkattiin lisää jengiä ja kehiteltiin monenlaisia asioita.

Hommat rullasivat taas mallikkaasti. Villan yritys panosti markkinana Aasiaan.

 

 

Musta joutsen muuttaa kaiken

Maaliskuun 11. päivä vuonna 2011 muutti kaiken. Tuolloin Japaniin iski jättiläistsunami. Se vei noin 20 000 ihmisen hengen ja teki mittavaa vahinkoa Fukushiman ydinvoimalalle. Kolme ydinvoimalan reaktoria suli, minkä johdosta ydivoimalan ympäristöön levisi radioaktiivisia aineita. Japaniin iski samanaikaisesti tsunami ja ydinonnettomuus.

– Minun piti lentää Japaniin tsunamia seuraavana päivänä. Lento jäi tekemättä. Tsunami oli kamala asia, jonka johdosta koko maan suhtautuminen tulevaisuuteen muuttui. Katseet kääntyivät omiin kengänkärkiin, ja yleisfiilis oli todella surkea.

Villa sanoo, että kaikesta huolimatta he yrittivät pitää bisneksen Japanissa elossa. Se kuitenkin osoittautui mahdottomaksi, koska paikalliset ministeriöt käyttivät kaikki rahansa siihen, että katastrofista selvittäisiin ja paikalliset yritykset tekivät ostojen sijaan suunnitelmia siitä, miten seuraaviin mahdollisiin tuhoihin voitaisiin valmistautua.

– Ensin jouduimme laittamaan ihmisiä pois, mutta parin vuoden jälkeen suljimme Japanin toimipisteemme kokonaan, kun tajusimme, että ei tämä tästä muutu. Olimme satsanneet niin paljon Aasiaan, että tämä vaikutti paljon henkiseen hyvinvointiin ja tekemisen intoon Suomen toimipisteellä.

Musta joutsen tuli ja ajoi alas loppujen lopuksi koko yrityksen toiminnan. Pari vuotta Japanin toimipisteen sulkemisen jälkeen yrityksen toiminta ajettiin alas myös Suomessa.

 

Opit jakoon!

  • Kun yritys aikoo kansainvälistyä, kannattaa sen lähettää Suomesta avainhenkilö asumaan kokoaikaisesti uuteen maahan. Yrityksen kannattaa mennä maahan ja opetella, miten siellä tehdään bisnestä ja minkälaisia ajatusmalleja verkostoihin liittyy.
  • Yrityksen kannattaa opiskella maan kulttuuria erityisesti silloin, kun se toimii palvelubisneksessä.
  • Kansainvälistyminen on vaikeaa, jos yrityksellä ei ole apunaan paikallista henkilöä, joka pystyy viemään yritystä eri piireihin ja paikkoihin. Tämän paikallisen valinnassa kannattaa kuitenkin olla huolellinen.
  • Vaikka bisnes olisi saatu pyörimään kuinka hyvin, aina voi tulla musta joutsen, joka muuttaa kaiken. Mustaan joutseneen ei kuitenkaan pysty mitenkään varautuman, joten sen miettimiseen ei kannata käyttää yhtään aikaa.

 

Blogin haastateltavasta

Jaakko Villa on toiminut viimeiset 25 vuotta yrittäjänä ja perustanut tänä aikana useita yrityksiä. Tällä hetkellä hänen aikansa kuluu kahden eri yrityksen parissa, jotka ovat SaaS-palvelua tarjoava Puheet.com ja digimuotoilupalveluja tarjoava Alpha Design Partners.

Vaikka Villa on kohdannut haasteita Japanin markkinoilla, hänen mielestään Japani on edelleen yksi kiinnostavimmista maista, jonne yritystoimintaa voi laajentaa. Japani on yksi maista, joita Villan perustama Alpha Design Partners miettii kansainvälistymismarkkinanaan.

 

Teksti: Karoliina Kuhalampi