Ismi, jolla valloitat Amerikan

Ismi, jolla valloitat Amerikan

Onko tarkkaavaisuuteni vain herpaantunut, vai onko management-oppien vyöry todella viime aikoina laantunut? Ei niitä noin vain voi lakata tuottamasta! Angry Birds kyllä osuu kirurgisella tarkkuudella amerikkalaisen populaarikulttuurin ytimeen asti – hyvä niin – mutta entä me muut? Kansakuntana olemme Yhdysvaltain-valloituksessa yhä lauhkeita untuvikkoja.

Keskeneräisyytemme innoittamana minulla on ilo ja kunnia esitellä uusin johtamissuuntaus, idolismi. Se on kaikista Amerikan kultamaan valtausmenetelmistä paras, selkein, käytännöllisin ja visuaalisin. Se perustuu American Idol -ohjelmaan.

 

Tässä sen ydinteesit:

1. Perustuotteen on oltava maailmanluokkaa. Mikään ei korvaa sitä.
2. Perustuote ei riitä mihinkään, jos sitä ei ole paketoitu ja markkinoitu ammattimaisesti ja erottuvasti.
3. Paketti jää mieleen ja herättää ostohalun, jos siihen liittyy koskettava tarina. Kuluttaja janoaa tunne-elämyksiä.
4. Jakelukanavan on (mieluiten) oltava massiivinen kone, jolla on todistettu kyky synnyttää tähtiä.
5. Kilpailu on hirvittävän kovaa.

 

ladygagaIdolismi kertoo kaiken oleellisen siitä, miten Amerikassa menestytään. Suomessa taas tehdään formaattikopiolla ohjelmaa, joka puolestaan on paras, selkein, käytännöllisin ja visuaalisin tapa nähdä, mikä kaikki meillä vielä uupuu.

Lisäksi idolismi on mitä guruystävällisin oppi. Siitä saa ihania luentosarjoja ja johtamisoppaan, jonka kannessa on Jennifer Lopez. Powerpointit on vaihdettu videoklippeihin.

Mennyttä ovat piipittävät muistutukset siitä, että esitteiden kielen pitää olla syntyperäisen ammattilaisen kirjoittamaa, kukaan ei löydä sinua autotallista ja että ”Suomen paras” on valitettavan usein yhtä validi saavutus kuin apukoulun priimus.