Case Kiosked: kasvuyrityksen tiukka pivot ja mitä siitä opittiin?

Case Kiosked: kasvuyrityksen tiukka pivot ja mitä siitä opittiin?

 

Micke Paqvalén on sarjayrittäjä ja hallitusammattilainen, joka on perustanut ja kehittänyt yrityksiä yli 20 vuoden ajan. Paqvalén jakoi Boardman Grow -kasvuyrittäjäverkoston Growth Board -tapahtumassa ohjelmistoyritys Kioskedin tarinan ja oppejaan yrityksen suunnan muutoksesta.

Vuonna 2015 Kiosked oli Suomen kenties nopeinten kasvava yritys. Kiosked oli kerännyt 15 miljoonaa euroa, ja työllisti yli 80 henkeä. ”Olimme valmistautuneet kovaan kasvuun, mutta yön yli tapahtui jotain. Markkinat muuttuivat täysin, kun ohjelmallinen ostaminen tuli”, Paqvalén kertaa. Liikevaihto putosi 17 miljoonasta puoleen kuudessa kuukaudessa ja 60 henkilöä irtisanottiin.

Nyt muutama vuosi myöhemmin yritys kasvaa taas. ”Päätimme, että aiomme maksaa rahat takaisin. Sitä rataa nyt tahkotaan”, Paqvalén kertoo. Tasapainottamalla pääomittamista ja kontrollia saadaan hyvä rahoitusrakenne yritykseen, hän sanoo ja muistuttaa, että muun muassa pankkineuvotteluiden kannalta oli tärkeää, että suunnan muutoksessa kontrolli säilyi yrityksellä.

 

Mitä kasvuyrityksen tiukasta täyskäännöksestä opittiin?

Ensimmäiseksi Paqvalén painottaa oikeiden ongelmien valitsemista. ”Ratkaise ongelmia, joita ymmärrät”, hän sanoo. Ongelmanratkaisu on helpompaa, kun ymmärrät ongelmat. Ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä, että joku ratkaisee ongelmamme. Tarkkaa harkintaa vaatii myös päätös siitä, kenen kanssa perustat yrityksen, Paqvalén sanoo. Osaavilla ja lojaaleilla perustajaosakkailla oli Kioskedissa hyvin merkittävä rooli, jota ei voi aliarvioida.

Brändi on äärettömän tärkeä ja Paqvalénille se koostuu positioinnista ja asiakaskokemuksesta. ”Kaikki alkaa positioinnista, ja sen jälkeen kaiken, mitä yrityksestä kerrotaan, pitää olla linjassa todellisuuden kanssa.” Positioinnin merkitys on kuitenkin vain viidesosa kokonaisuudesta. Eniten huomiota pitäisi kiinnittää asiakaskokemukseen, yrittäjä muistuttaa.

Paqvalén on huomannut, että tuotteen sopivuus markkinoille on tullut entistä tärkeämmäksi muutaman viime vuoden aikana. Hän muistuttaa, että tyytyväiset asiakkaat ovat maksavia asiakkaita, ja he tuovat kassavirran. Kassavirta ja käyttäjäfokus pitää olla kunnossa. ”Emme lähteneet liikkeelle teknologia edellä, vaan asiakaskokemus on alusta loppuun määrännyt tekemisiämme.”

Arvot nousevat jatkuvasti esiin Paqvalénin puheessa. ”Rekrytoinnissa kiinnitän huomiota erityisesti arvoihin.” Paqvalén kertoo, että pivotin aikana Kiosked ei menettänyt yhtään avaintekijää. Nyt hän on mukana terveellistä asumista edistävässä Trä Groupissa: ”Haluamme päästä eroon hometaloista, ja nyt meidän ei tarvitse etsiä ihmisiä. Ihmiset tulevat meille arvojen houkuttelemina”.

Bisnes on globaalia ja sitä on vaikea rakentaa Suomesta käsin, Paqvalén muistuttaa syrjäisestä sijainnistamme. Maailma on iso ja Suomen markkina on pieni – näkökulman pitää alusta asti olla laajempi. Tämän takia yrityksen kansainvälistymisessä verkostojen ja ekosysteemien rakentaminen on tärkeää. Kannattaa etsiä toimijoita, joiden kanssa voi luoda tilanteen, jossa kaikki voittavat. Paqvalén antaa esimerkin: ”Nyt Stora Enso lähtee viemään Trän digitaalista alustaa maailmalle. Digitaalinen alusta on täysin avoin ja siten luo arvoa koko ekosysteemille, joka edistää terveellistä asumista”.

Viimeinen oppi tuli kantapään kautta. ”En kuunnellut omaa kehoani ja se vei minut lopulta sairaalaan”, Paqvalén sanoo. Nuku kahdeksan tuntia vuorokaudessa, liiku vähintään 10 000 askelta päivässä sekä syö säännöllisesti. ”Nämä on vain tänä päivänä pakko hyväksyä.”

 

Kirjoittanut Annika Sipilä